الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

بلندمرتبه‌سازی در همدان قطع تنفس شهروندان است+تصاویر

اختصاصی / در نشست فعالان محیط زیست با عضو شورای شهر تأکید شد:

 بلندمرتبه‌سازی در همدان قطع تنفس شهروندان است+تصاویر

به دنبال انتشار خبر ساخت برج 26 طبقه ایرانیان در همدان و مخالفت 5 تن از اعضای شورای شهر با این مسأله، تعداد زیادی از فعالان فرهنگی و اعضای انجمن‌های زیست‌محیطی با دکتر «ابراهیم مولوی» یکی از مخالفان سرسخت ساخت این برج دیدار کردند و حمایت خود را از اقدام شایسته این عضو شورای شهر اعلام کردند.
به گزارش همدان پرس؛ به دنبال انتشار خبر ساخت برج 26 طبقه ایرانیان در همدان و مخالفت 5 تن از اعضای شورای شهر با این مسأله، تعداد زیادی از فعالان فرهنگی و اعضای انجمن‌های زیست‌محیطی با دکتر «ابراهیم مولوی» یکی از مخالفان سرسخت ساخت این برج دیدار کردند و حمایت خود را از اقدام شایسته این عضو شورای شهر اعلام کردند. در ادامه گزارش مختصری از این نشست که در آن اعضای انجمن بانوان همیار شهر، انجمن کوهنوردان، سبزپژوهان الوند، دوستان زمین و کمیته بنیاد مهر و خبرنگاران حضور داشتند می‌خوانید.

انتقاد از توسعه در یک نقطه شهر
در ابتدای این نشست یکی از فعالان مدنی ضمن سپاسگزاری از موضع‌گیری خردمندانه دکتر مولوی در برابر ساخت برج ایرانیان گفت: در شرایطی که تعدادی از اعضای شورای شهر به حمایت از فعالان محیط زیست و مخالفت با ساخت این برج پرداختند عده‌ای نیز کم‌لطفی کردند و فعالان زیست‌محیطی را به بی‌تقوایی متهم کردند. من می‌خواهم عرض کنم که دفاع از محیط زیست عین تقواست و بی‌تقوایی از آن کسانی است که می‌گویند: نباید عایدی شهرداری را به خاطر فضای سبز و هوا از دست بدهیم. یعنی منافع یک ارگان را به منافع شهر ترجیح می‌دهند.


«حسین زندی» ادامه داد: ما مخالف برج‌سازی و توسعه نیستیم. ما موافق توسعه پایدار هستیم و از این آقایان سوال می‌کنم آیا توسعه فقط باید در یک نقطه از شهر صورت بگیرد؟ آیا ما فقط یک نقطه در این شهر داریم که برج، موزه، شهربازی، هتل و بیمارستان در آن ساخته شود؟ آیا خضر، حصار امام و شهرک مدنی جزء این شهر نیستند و به توسعه نیاز ندارند؟ این چه توسعه‌ای است که با کندن چند سوراخ و نهادن نام پل بر آن فقط یک شهربازی ساخته‌ایم و فقط داریم در آن ماشین‌بازی می‌کنیم؟

وی افزود: من از آن‌هایی که می‌گویند ما چند سال است در شورای شهر هستیم می‌پرسم چه بر سر محور جامعه فرهنگی گردشگری همدان که از سال 71 مغفول مانده آمده است؟ آیا آن‌ها نمی‌خواهند دوباره در انتخابات شرکت کنند و وعده کذب به مردم بدهند؟ آن‌ها باید مطمئن باشند این‌بار کسانی در انتخابات شورای شهر موفق خواهند شد که مسأله محیط زیست و فضای سبز را مدنظر قرار دهند. اگر این مسأله مورد غفلت قرار بگیرد مسلما مردم با آن‌ها همراهی نخواهند کرد.

لزوم شفاف‌سازی در خصوص هویت همدان
در ادامه یکی از اعضای مهندسان معمار استان گفت: توسعه یک حق عمومی است و نباید به نفع عده کمی مصرف شود. موضوعی که در بلندمرتبه‌سازی مطرح است این است که صاحب این برج‌ها صاحب چیست و چه چیزی به دست خواهد آورد؟ آیا صرف این‌که یک نفر مالک یک زمین است و موفق به اخذ مجوز از شهرداری می‌شود کافی است؟ وقتی تراکم شهر تغییر می‌کند باید سود و منافع آن به جیب همه برود و این را هم بداند که هر نقطه از شهر مناسب بلند مرتبه‌سازی نیست. ما باید مکانیزم‌هایی داشته باشیم که بتوانیم این حق را بین همه توزیع کنیم. مالکان این برج‌ها باید بدانند ارزش افزوده‌ای که به دست می‌آورند باید از یک مکانیزم دیگری به شهر برگردد.


«حامد رضایی» با اشاره به این‌که هر نقطه‌ای مناسب بلندمرتبه‌سازی نیست، توضیح داد: در مطالعاتی که صورت گرفته مناطقی مانند شهرک فرهنگیان و مدنی مکان‌های مناسبی برای کار هستند اما متأسفانه این مطالعات نادیده گرفته شده و ما شاهد هستیم که چهره شهر را قدرت‌های دیگری می‌سازند. نکته دیگری که در همدان مورد غفلت قرار گرفته حفظ هویت شهر است. هویت این شهر به ما می‌گوید که همدان شهری با موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است که در طول زمان که هویت شهر همدان را معنادار کرده و ما نمی‌توانیم این هویت را نادیده بگیریم.

اهمیت بحث اخلاق و روان شهروندان
این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: ساختمان‌های بلندی که ساخته می‌شوند علاوه بر این‌که زمین را در معرض خطر قرار می‌دهند شرایط روانی شهروندان را نیز با خطر مواجه می‌کنند. نباید چهره شهر با بلندمرتبه‌سازی مخدوش شود و در کالبد شهری باید اخلاق و روان شهروندان را نیز مد نظر قرار داد تا هویت شهرها دچار آسیب نشود.

رضایی بر ضرورت مطالعه شهری و شفاف‌سازی در این خصوص تأکید کرد و گفت: در شهر همدان باید به گونه‌ای نسبت به ساخت و ساز توجه کرد که ماهیت باغ‌شهری همدان از بین نرود چون همدان دارای بافت‌های واجد ارزشی است. مطالعه هویت شهری باید به صورت شفاف در اختیار همه شهروندان قرار بگیرد تا آن‌ها به هویت این شهر حساسیت ویژه‌ای پیدا کنند و ماهیت باغ‌شهر بودن همدان در کنار توسعه از بین نرود.

جلوگیری از تخریب درختان
«محمد سوزنچی» نیز در این جلسه به ارائه تعریفی از شهر سالم از دید سازمان بهداشت جهانی بر مشخص‌شدن سرانه فضای سبز برای هر شهروند همدانی و تعیین کمربند سبز همدان برای این شهر تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود که همدان چه گونه شهری است و کاربری آن چیست. اگر هدف همدان تبدیل شدن به پایلوت گردشگری است باید برای همدان فرایندی تعریف شود که گردشگری آن لطمه نخورد.


این کارشناس محیط زیست ادامه داد: وقتی درختی از بین ‌می‌رود سیمای نامحدود ایجاد می‎شود و مرز بین دو کاربری از بین می‌رود و عناصری که در اطراف درخت هستند نمود پیدا می‌کنند اما در همدان درختان به دلایل مختلف قطع می‌شوند که باید با جلوگیری از تخریب درختان به جلوه شهری توجه داشت در غیر این صورت باید در سال‌های آینده مدیریت بحران در استان به دلیل آلودگی هوا تشکیل شود.

ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات
یکی از اعضای کمیته محیط زیست بنیاد مهر نیز با اشاره به این‌که بهتر است یک برنامه توسعه 20 ساله برای شهر همدان و جهت‌گیری کلان شهری اعلام شود تا مشخص شود در درازمدت چشم‌انداز آن چگوه خواهد بود، افزود: رعایت اخلاق و اعلام شفاف و دقیق اجرای طرح بلندمرتبه‌سازی با همه ابعاد مثبت و منفی آن از الزامات اجرای این طرح است.

«زهره رحیمی» اجرای عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت برابر برای استفاده همه شهروندان از منافع اجرای این طرح ار از دیگر الزامات آن دانست و گفت: آیا این امتیاز به همه داده می‌شود یا فقط در اختیار تعداد محدودی از شهروندان است؟ ما به عنوان دیده‌بانان محیط زیست فقط به دنبال گلایه از وضعیت موجود نیستیم و می‌خواهیم راهکارهایی برای رفع مشکلات ارائه بدهیم و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای منابع کسب درآمد ارگان‌هایی مانند شهرداری داریم که در صورت لزوم ارائه می‌دهیم.

لزوم تدوین سند جامع توسعه پایدار 
یکی از فعالان مدنی همدان نیز بر لزوم تدوین سند جامع توسعه پایدار برای نخستین بار تأکید کرد و گفت: بر این اساس فعالان مدنی آمادگی همکاری برای پیمودن فرایند تدوین سند توسعه‌ای را دارند و فعالان مدنی حاضر به همکاری رایگان در این زمینه هستند.  


«بابک مغازه‌ای» افزود: میراث فرهنگی را برای عایدات مالی نباید از دست بدهیم .اما همدان به عنوان شهری که می‌تواند یکی از بهترین ذخایر گردشگری پایدار باشد، امروزه به گردشگری ناپایدار تبدیل شده است.

این فعال مدنی همدان با اشاره به افزایش بودجه شهرداری همدان در سال جاری خاطرنشان کرد: بودجه این ارگان از 220 میلیارد تومان به 440 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از این میزان بودجه فقط 37 میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص یافته که آن هم صرف توسعه عمرانی می‌شود در حالی که امروزه توسعه کالبدی در دنیا منسوخ شده و توسعه اجتماعی مطرح است.

ضرورت حفظ بناهای تاریخی

در ادامه جلسه یکی دیگر از فعالان فرهنگی استان با اشاره به این‌که همراهی جامعه مدنی باید به فال نیک گرفته شود گفت: همدان در کنار فضای سبز و طبیعت بکری که دارد از بافت تاریخی غنی برخوردار است که ما می‌توانیم با حفظ آن بخشی از هویت شهر را حفظ کنیم.

«فرزاد سپهر» به تخریب آثار تاریخی متعدد در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: همدان محله‌های قدیمی زیادی دارد که کاش برنامه شهرداری به جای تخریب آن‌ها و ساخت ساختمان‌های عجیب و غریب به دنبال حفظ آن‌ها بود. هر کدام از این محله‌ها شامل یک مسجد و بخشی از بافت بازار و کارکرد محله‌ای بودند که بدون توجه به هویت آن‌ها و با ساخت‌سازهای مکرر از بین رفته‌اند.

این فعال فرهنگی گفت: ما به حفظ بافت تاریخی همدان در کنار حفظ محیط زیست تأکید داریم و به این شیوه‌ای که مسئولان پیش می‌روند گویا در حال تکه‌تکه کردن الوند هستند.


گفتنی است در پایان این نشست کتاب «فرهنگ مردم همدان» نوشته دکتر پرویز اذکایی که به امضای 40 تن از فعالان فرهنگی و زیست‌محیطی رسیده بود به عنوان هدیه به دکتر ابراهیم مولوی تقدیم شد. ( گزارش: حسین زندی ) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد