الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

همصدایی فعالان مدنی و مسئولان دولتی برای برداشتن نگاه امنیتی در حوزه سمن ها

همصدایی فعالان مدنی و مسئولان دولتی برای برداشتن نگاه امنیتی در حوزه سمن ها

  دو سوم سازمان های مردم نهاد غیر فعال هستند

حسین زندی - مراسم افتتاحیه مجمع عمومی سازمان های مردم نهاد استان همدان چهارشنبه 20 آذرماه در تالار فجراین شهربرگزارشد

در این مراسم که تعدادی از مدیران و مسئولان ارشد استان  در کنار نمایندگان برخی از نهادهای مدنی حضور داشتند ، انتظارها ،مطالبه ها و مشکلات تشکل های غیر دولتی مطرح وبررسی شد.

سید حسن قشمی نماینده سمن ها در استانداری اولین سخنرانی بود که به  معرفی و اهداف و برنامه های مجمع پرداخت.  قشمی گفت: در یک سال و اندی که مسائل سمن ها را پیگیری می کردیم با مشکلاتی روبرو بودیم و هرچه جلوتر می رفتیم مشکلات بیشتر می شد انسجامی بین سمن ها نبود برنامه و وحدت رویه ای به چشم نمی خورد.در حال حاضر با همکاری تعدادی از فعالان مدنی استان یک شورایی تشکیل داده ایم این دوستان 15 نفر هستند که 8 اتاق فکر در 8 حوزه تشکیل شده است که نمایندگان آنان در شورای مرکزی حضور دارند.دوستان با خرد جمعی به این نتیجه رسیدند که مجمع عمومی سازمانهای مردم نهادبا زیرمجموعه های مختلف شکل داده شود.

قشمی سپس به تشریح اهداف قابل پیگیری این مجمع پرداخت  و گفت: در این جا ما 7 هدف را پیگیری می کنیم 1- برجسته کردن  کارکرد سمن ها و تشکل ها ی 2- ایجاد خط مشی و سیاستگذاری و یک وحدت رویه در حوزه های اجتماعی ودر سازمان های مردم نهاد و حل مشکلات دو سویه بین نهادهای دولتی و غیر دولتی . 3- شبکه سازی برمبنای استاندارد جهانی .4- توانمند سازی  سازمان های مردم نهاد از 280 انجمن که برروی کاغذ در این استان وجود دارد حدود 100 انجمن فعال است و دو سوم سازمان های مردم نهاد غیر فعال هستند. 5-نظارت ، سازمانهای مردم نهاد هم می توانند نظارت درونی داشته باشند و به به عملکرد خود نظارت کنند و هم به عملکرددستگاه های دولتی نظارت کنند. نظارت دولت هم باید توام با نظارت امنیتی نباشد و تعریف شده باشد.6- تعامل ، تعامل درونی و تعامل بیرونی و دوسویه باید تعریف شود . 7- برطرف کردن تمامی موانع اداری و بروکراسی و موانع و اقدامات دخالت ها در امور سمن ها.

قشمی همچنین برنامه های مجمع که در 8 بخش تنظیم شده بود ارائه کرد و سپس گفت: در یک دهه گذشته سازمان های مردم نهاد روزهای خوبی را نداشتند ، یعنی فضا فضای آزادی نبوده ، در این جمع حتا کسانی هستند که قربانی فعالیت های مدنی شده اند ما انتظاری که  از جناب امینی درسطح ملی و از جناب الهی تبار در سطح استانی داریم این است که فضای امنیتی در حوزه سازمان های مردم نهاد نداشته باشیم و فعالان مدنی فقط و به صرف گرایش های سیاسی که دارند تخطئه نشوند وفضای سازمان های مردم نهاد را از بحث امنیتی به امنیت ببریم . سازمان های غیر دولتی امنیت می خواهند امنیت روانی، امنیت قلمی، امنیت بیانی ،ما امیدارهستیم و ازاین دولت هم انتظار داریم.چون در یک دهه گذشته  با انباشت مطالبات و تنوع مطالبات ،   روبرو شده ایم . این مطالبات باید مدیریت شود.

در این برنامه معا ونت سیاسی امنیتی استانداری همدان  با اشاره به داوطلبانه و بدون چشمداشت بودن فعالیت های مدنی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی گفت: نقش مردم را در فرایند فعالیت  های اجتماعی انکار ناشدنی است و امروز جوامعی پیشرفته هستند که توانسته باشند در همه زمینه ها به مردم بها بدهند. در حوزه های مختلف اگر مردم حرکت کردند آن کشورتوسعه پیدا خواهد کرد. الهی تبار در بخشی از سخنانش گفت : با منابع زیر زمینی ممکن است ظاهر کشوری آباد شود اما در درون توسعه پیدا نمی کند ، اگر کشوری روی منابع انسانی خود بایستد و منابع انسانی خود را ارج نهد و خوب تربیت و آموزش بدهد ودر مسائل دخیل کند قطعا بدانید در آن کشور مشکلات و حوادث پیروز نخواهد شد.معاون سیاسی استانداری ادامه داد:ما باید از سمن ها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم نه به عنوان تهدید. من متاسفم که گاهی موارد از سازمان های غیر دولتی به عنوان تهدید نام برده شده ، این ها دل در گرو این خاک دارند ، دل در گرو اعتقاداتشان دارند ، دوست دارند سرزمینشان آباد شود و سربلند باشد، اینها هم عشق وطن دارند هم درد دین دارند .ما باید این ها را فعال کنیم و درک کنیم ، اینها را رقیب خود نبینیم.

الهی تبار با اشاره به اصل 44 از خصوصی سازی در عرصه فرهنگ ،تغییر نگرش در همه را لازمه توسعه دانست و گفت نهادسازی و تکیه به مردم از سیاست های دولت است بایدمردم حضوردر نهادهای مدنی را یک افتخار ببینند.

آخرین سخنران دکتر امینی مشاور وزیر کشور و مدیر کل سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور بود که پس ازمطرح شدن پرسش های عده ای از حاضران در نشست  به تشریح سیاست های کلی دولت ، مراحل ،و راهکارهای حل مشکلات فعلی پرداخت.

مشاور وزیر کشور به جایگاه سازمانهای مردم نهاد و ایجاد بسترهایی برای ارتقاء کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: خدمت به جامعه منظور از شکل گیری سازمان های غیر دولتی است و از مولفه های بارزسازمان ها غیر انتفاعی ، غیر سیاسی و دولتی بودن آنهاست .دکتر امینی تاکید کرد که بخشی نگری در دستگاه های اجرایی  ونگاه امنیتی باید برطرف شود سپس به تبیین راهکارهای توسعه همکاری دستگاه های اجرایی با سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد پرداخت .

یک روز پیش از این برنامه در یک دیدار غیر رسمی تعدادی از فعالان مدنی و مستقل همدان ،نظرات و مطالبات خود را در حضور دکتر امینی مطرح کردند و در پاسخ دکتر امینی به بیان سیاست هاو رویکرد دولت پرداخت که با استقبال آنان مواجه شد.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد