الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

تخریب شش مغازه‌ی صفوی در بازار همدان

  تخریب شش مغازه‌ی صفوی در بازار همدان

http://www.isna.ir/fa/news/92022114252/تخریب-شش-مغازه-ی-صفوی-در-بازار-همدان

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در استان همدان گفت: شش مغازه متعلق به دوره‌ی صفوی در بافت تاریخی بازار همدان که در آتش‌سوزی در راسته‌ی خرازی‌فروشی‌ها آسیب دیدند، 60 درصد تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساعت 8:30 دقیقه‌ی صبح روز گذشته، راسته‌ی خرازی‌فروش‌ها (نخودبریزها) در بافت تاریخی بازار همدان به‌دلیل جوشکاری توسط یکی از مغازه‌داران این راسته آتش گرفت و بعد از آن‌که کسبه‌ی بازار موفق به خاموش کردن آتش نمی‌شوند با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. آن‌ها بعد از چند دقیقه به محل می‌رسند و پس از پنج ساعت تلاش موفق به خاموش کردن آتش می‌شوند.

حسین زندی - دوست‌دار میراث فرهنگی - درباره‌ی میزان آسیب واردشده به بافت تاریخی بازار همدان به خبرنگار ایسنا گفت: از آنجا که در سیستم برق‌کشی این منطقه از یک کنتور چند انشعاب گرفته شده است، با آغاز آتش‌سوزی از مغازه‌ی اول، چند مغازه‌ی دیگر نیز آتش گرفتند. در این میان، شش مغازه که قدمت آن‌ها به دوره‌ی صفوی می‌رسد و آخرین مرمت در آن‌ها در دوره‌ی قاجار انجام شده است، حدود 60 درصد آسیب دیدند. حتی 20 مغازه‌ی بعدی تا بخشی از بافت این بازار که قدمت آن به دوره‌ی معاصر می‌رسد نیز آسیب‌هایی دیدند؛ ولی متأسفانه اداره‌ی میراث فرهنگی اعلام کرده که در این آتش‌سوزی، هیچ بخشی از بافت تاریخی بازار آسیب ندیده است.

او ادامه داد: در شرایطی که بخشی از راسته‌ی بازار از بین‌ رفته است، آسیب‌ ندیدن این محدوده چه معنایی می‌تواند داشته باشد و انکار این اتفاق هیچ تأثیری بر اصل قضیه ندارد؟

وی با بیان این‌که در زمان آتش‌سوزی تا خاموش شدن آن در آنجا بودم اظهار کرد: برخی کارشناسان اداره‌ی میراث فرهنگی استان همدان معتقدند که سیستم انرژی‌رسانی به این منطقه باید به‌صورت کانالیزه و زیر زمین باشد. در پنج سال گذشته، چهاربار این بافت تاریخی آسیب دیده و تنها دلیل آن، سیم‌های برق کارشده در این محدوده بوده است.

او با اشاره به این‌که سازمان آب و فاضلاب استان همدان لوله‌های آب فشار قوی را برای مهار آتش در این منطقه، بخصوص بخش معاصر بازار گذاشته است بیان کرد: متأسفانه در این لوله‌ها هیچ آبی برای استفاده وجود ندارد، ولی ماهانه پول آن از کسبه منطقه گرفته می‌شود.

وی افزود: بازار همدان یک بافت سنتی دارد که رفت‌وآمد در آن بسیار سخت انجام می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که اگر این آتش‌سوزی در روزی به‌جز جمعه که روز بسیار خلوتی در این منطقه است،‌ اتفاق می‌افتاد علاوه بر آسیبی که بافت تاریخی بازار می‌دید، احتمال زیاد بودن آسیب‌های جانی نیز وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد