الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

گردشگری پاک برای زمین پاک

 

 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104438&Serv=2&SGr=24

 

گردشگری پاک برای زمین پاک

سفر با وسایل شخصی و به یکباره راهی جاده شدن این روزها بیش از سایر روش‌های سفر مورد توجه قرار گرفته و به تبع آموزشی که در پس آن وجود ندارد منجر به آلودگی‌های محیط زیستی می‌شود. این درحالی است که می‌توان با تورهای گروهی و آموزش گردشگران، گردشگری پاک برای زمین پاک را تبلیغ کرد.

دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ‌ گردشگری ـ‌ پیش از ماشینی شدن جوامع بیشتر سفرها جنبه تجاری و زیارتی داشت وگاهی مسافرت‌ها برای آموزش و تحقیق انجام می‌شد. اما با اختراع ورشد وسائل نقلیه جدید مانند هواپیما ، قطار و اتومبیل‌های عمومی و شخصی گونه‌های نوین گردشگری نیز پدید آمد و رشد کرد. در ایران نیز سرمایه گذاری و تبلیغات بیشتر نهادها برای ترویج این نوع سفرهاست.
 
تبلیغات سفر در سال های اخیر با اقبال مردم روبرو شده است و گرایش به گردش در بین خانواده ها افزایش یافته. یکی از دلایل این اقبال ، نداشتن محل تفریح مناسب در مبدا سفر یعنی محل زندگی مسافر است. در این میان می‌توان از کمبود سالن کنسرت ، تئاتر،سینما ، سالن ورزش وبازی و نبود برنامه مناسب برای اوقات فراغت به عنوان بخشی از این کمبودها نام برد که می تواند جایگزین سفرهای بدون برنامه ریزی و از روی ناچاری باشد.
 
نتیجه این سفرها ازبین رفتن سالانه بیش از 19 هزار نفر انسان در جاده ها، برجای ماندن انبوهی از زباله در طبیعت و گاهی هدر دادن هزاران ساعت وقت با ارزش در این سفرهای بی حاصل است. باید توجه داشت همه مردم نیاز به مسافرت ندارند ، به این مسئله از رفتارهای مسافران و در واقع از طریق روانشناسی سفر می توان پی برد . لازمه سفر ابتدا آموزش است و سپس مسائل مالی و اقامتی و دیگر ملزومات در گردشگری است.
 
یکی از متداولترین وسائل نقلیه سفر در ایران ، سفر با اتومبیل شخصی است. از آنجا که از روحیه جمع گرایانه کمتربرخورداریم  و با معضلاتی چون مصرف گرایی و چشم وهم چشمی مواجه هستیم این نو مسافرت همه گیر شده است. 
 
از پدیده های که از نشانه های این نوع گردشگری در ایران است ، ریختن زباله " پوست میوه ،بطری نوشابه وآب ،کیسه چیپس و پفک، ته سیگار و... از شیشه اتومبیل به بیرون است . بارها از خود پرسیده ایم این چه رفتاریست که از انسان قرن بیست و یکمی مدعی تمدن و گذشته پربار سر می زند؟ وشگفتی اینجاست که این رفتار از سرنشینان اتومبیل های گران قیمت بیشر سر می زند. اما برخی از این افراد که تجربه سفر های خارجی نیز دارند در پاسخ به این سوال که آیا در سفرهای خارجی هم کسی این عمل را انجام می دهد ؟ می گویند" در آنجا چون همه جا تمیز است و زباله وجود ندارد ماهم نمی ریزیم . یا می گویند شان انسانی اجازه نمی دهد در یک کشور غریبه کسی این کار را انجام دهد.
 
اما این سوال مطرح است که این افراد که ادعای میهن پرستی نیز دارند آیا اتومبیل شخصی خود را بیشتر از خاک وطن دوست دارند که زباله خود را به روی این خاک می ریزند ؟ درحالی که می توان در داخل اتومبیل ها ظرفی را برای جمع آوری زباله قرارداد.
 
سوال دیگر اینکه چه تفاوتی بین خاک ایران و خاک امارات و یا مالزی و انتالیا وجود دارد که در آنجا به خود اجازه نمی دهند زباله بریزند اما خاک این سرزمین با سطل آشغال اشتباه گرفته می شود؟ و یا شان منزلت انسانی از امارات متحده عربی تا ایران دچار چه تغییر وتحولاتی می شود؟
 
کارشناسان همواره بر این مسئله تاکید کرده اند که گردشگرانی که به سفرهای خارجی می روند می توانند الگویی برای گردشگری داخلی باشند ، اما ظاهرا این اتفاق نیفتاده است. گردشگری گروهی به ویژ از طریق آژانس های گردشگری و با همراهی راهنما می تواند مردم را به سوی گردشگری بدون زباله راهنمایی کند.
 
فعالان محیط زیست براین امیدند که نهادهای متولی سفر چه دولتی وچه خصوصی پیش از تبلیغات جذب گردشگرو ترغیب مردم به مسافرت ، آنهارا با آموزش های سفر و انواع سفر آشنا کنند تا  رفتار های این چنینی از هم میهنان سرنزند به زشتی چنین کرداری پی ببرند و گردشگران سفری پاک برای پاسداشت زمین پاک داشته باشند.
 
حسین زندی
 
انتهای خبر/ خبرگزاری میراث فرهنگی / کد خبر: ۱۰۴۴۳۸
    

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد