الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

نقش موثر تشکل های مردم نهاد در حراست از محیط زیست

 

نقش موثر تشکل های مردم نهاد در حراست از محیط زیست

همدان- تشکل های مردم نهاد و سازمان های مردمی در عرصه محیط زیست، نقش اساسی در راستای ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی در جامعه دارند.

 

 

 

 

 

به گزارش ایرنا دنیای امروز پس از گذار از عصر صنعتی و قدم گذاشتن در دنیای الکترونیک بیش از گذشته در حسرت محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی است، از همین رو است که در سراسر جهان روزهایی در سال را برای یادآوری این عامل مهم در زندگی بشر مشخص کردند تا به یاد بشر بیندازند که چقدر مدیون زمین و آنچه بر روی آن رشد و نمو می کند، هستند.

22 آوریل مطابق با دوم اردیهشت ماه در سراسر جهان به نام روز زمین پاک معرفی شده است و مجمع عمومی سازمان ملل، طی یک قطعنامه از کشورهای عضو سازمان، نهادهای سازمان ملل، سازمان های بین المللی، منطقه ای و زیرمنطقه ای، جامعة مدنی و سازمان های غیردولتی (NGO) درخواست می کند که آگاهی افراد درباره روز جهانی زمین پاک را وسعت بخشند و محترم شمارند.

تشکل های مردم نهاد همدان نیز چند سالی است به مناسبت های مختلف برنامه هایی در راستای حفظ محیط زیست و ارتقای شاخص های زیست محیطی اجرا کرده و خواستار همکاری آموزش و پرورش با ایجاد واحد درسی مستقل برای تبیین اهمیت محیط زیست در میان دانش آموزان هستند.

یک فعال محیط زیست در گفت و گو با ایرنا با اشاره به واضح بودن نقش محیط زیست در توسعه پایدار، گفت: برنامه هایی که به مناسبت روزهای مختلف برای حفظ و حراست محیط زیست اجرا می شود با هدف آموزش کودکان برای ایجاد احساس مسوولیت نسبت به محیط زیست خود آن ها انجام می گیرد.

ˈحسین زندیˈ ادامه داد: در مراسم روز زمین پاک با دعوت کردن از برخی مهدهای کودک و مدارس ابتدایی به دنبال این هستیم که آموزش حفظ محیط زیست را از کودکی در افراد جامعه نهادینه شود.

عضو انجمن ˈدوستان زمینˈ افزود: در این برنامه یک کیسه زباله و یک پرسش نامه به افراد حاضر داده شد که هر یک را پس از پر کردن تحویل برگزار کنندگان دهند و در نهایت به چهار نفر جوایزی به رسم یاد بود اهداء شد.

زندی ادامه داد: در روز جمعه گذشته به همت تشکل های مردم نهاد، تپه عباس آباد از زباله های ریخته شده در محیط پیرامون پاکسازی شد که با استقبال خوبی از سوی مردم همراه بود.

وی تأکید کرد: البته اگر قرار باشد که دوستداران طبیعت به پاکسازی و جمع آوری زباله بپردازند و دیگران با تولید زباله آن را در طبیعت رها کنند جز یک دور باطل پدید نخواه آمد و باید امر آموزش ترویج یابد.

این فعال محیط زیست افزود: تأکید نهادهای مدنی بر آموزش همه جانبه مردم به خصوص کودکان است تا این دور تسلسل پایان یابد و نتیجه مناسب حاصل شود.

وی ادامه داد: برای نهادینه کردن این مهم باید تمامی نهادهای مسئول دولتی، به خصوص رسانه ها ورود موثر پیدا کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از سیاست ها و و وظایف اداره آموزش حقوق شهروندی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی بحث تبلیغ و تبیین اهمیت زمین پاک و محیط زیست است.

ˈعباس صوفیˈ افزود: اداره حقوق شهروندی با هدف قرار دادن دانش آموزان دوره ابتدای به دنبال نهادینه کردن حفظ محیط زیست از کودکی در شهروندان است.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی شهرداری همدان با حمایت از تشکل های فعال در حوزه محیط زیست، تولیدات فرهنگی، و تبلیغات محیطی به دنبال افزایش اگاهی شهروندان است.

صوفی تأکید کرد: البته این مقوله مهم جهان امروز تنها با ورود یک نهاد یا ارگان موثر نمی افتاد و چون بحث فرهنگ سازی مطرح است رسانه ها به ویژه صدا و سیما نقش مهمی می توانند ایفا کنند.

576

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد