الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

استقرار عشایر روی نخستین سکونتگاه همدان

استقرار عشایر روی نخستین سکونتگاه همدان  

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

http://www.isna.ir/fa/news/92022718010/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%86%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86

 

کد خبر: 92022718010

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱

17-267.jpg

تپه «پیسا» که آن را قدیمی‌ترین سکونتگاه استان همدان می‌دانند، بعد از آن‌که براثر تجمع معتادان و همچنین فعالیت‌های کشاورزی آسیب دید، حالا مکانی برای استقرار عشایر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محوطه‌ی باستانی از دو روز پیش، میزبان عشایری شده است که میله‌های آهنی چادرهای خود را در زمین فرو کرده و با کشیدن فنس به این حوطه‌ی باستانی آسیب زده‌اند.

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در استان همدان با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا، به مشکلات عدیده‌ای که این تپه‌ی تاریخی از سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده است، اشاره و اظهار کرد: در گذشته، حفاری‌های غیرمجاز و معتادان، معضلات زیادی را برای این تپه‌ی تاریخی ایجاد کردند، عشایر نیز از دو روز پیش با چادر زدن روی این محوطه‌ی تاریخی و فرو کردن میله‌ی آهنی در زمین، محدوده‌ی استقرار خود و چادرهای‌شان را با فنس‌کشی مشخص کرده‌اند که این اقدام آسیب‌های زیادی را به این تپه‌ی تاریخی می‌زند.

حسین زندی با اشاره به حریم اولیه‌ی هفت هکتاری و حریم ثانویه‌ی 17 هکتاری تپه «پیسا» بیان کرد: متأسفانه عشایر به اندازه‌ای به قلب تاریخی تپه‌ی «پیسا» نزدیک شده‌اند که یکی از چادرهای خود را روی یکی از ترانشه‌های بازشده در محوطه که در کاوش‌های گذشته توسط باستان‌شناسان ایجاد شده است، نصب کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در گذشته تعدادی حفار غیرمجاز با زدن چادر در این محوطه و جا زدن خود به جای عشایر، اقدام به نابودی بخشی از این تپه کردند گفت: عشایر در حالی از دو روز پیش روی این تپه‌ی تاریخی چادر زده‌اند که هیچ جایی برای چرای دام‌های‌شان حتی تا چند کیلومتری این تپه وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد کار آن‌ها توجیه عقلانی نداشته باشد.

او ادامه داد: زمین‌های اطراف این تپه که حریم ثانویه‌ی این محوطه‌ی تاریخی است، در اختیار بخش خصوصی و زیر کشت کشاورزان است. به همین دلیل، معتقدیم زدن این چادرها در تپه‌ «پیسا» باعث وارد شدن آسیب بیشتر به این منطقه‌ی تاریخی می‌شود.

زندی با اشاره به نبودن نیروهای حفاظتی در این تپه‌ی تاریخی، افزود: در یکی از بخش‌های تپه، تونل‌های عمیقی که برخی از آن‌ها چهار متر عمق دارند توسط معتادان ایجاد شده‌اند؛ ولی متأسفانه هیچ نیروی حفاظتی و امنیتی از این محوطه‌ی تاریخی حفاظت نمی‌کند تا با این مسائل برخورد کند، حتی نهادهایی مانند سازمان عشایر یا منابع طبیعی درباره‌ی حق و حقوق عشایر و این‌که در چه نقاطی می‌توانند چادر بزنند، صحبت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، محوطه‌ی باستانی تپه «پیسا» در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این محوطه 18 هکتار وسعت دارد و فاصله‌ی آن با تپه‌ی باستانی «هگمتانه» 5 / 2 کیلومتر است. قدمت نخستین دژ همدان که بنا بر یافته‌های باستان‌شناسی آن را به قوم کاسی نسبت می‌دهند، از تپه باستانی هگمتانه بیشتر است، به همین دلیل آن را نخستین سکونتگاه همدان دانسته‌اند.

در این محوطه بیش از 30 لایه‌ی باستانی شناسایی شده است و نخستین‌بار «شارل دو فوسه» در سال 1913 میلادی گودبرداری‌هایی را در تپه‌ی شرقی آن انجام داد. پس از او «دمورگان» به کاوش در این تپه پرداخت و آثاری از نیمه‌ی هزاره‌ی سوم پس از میلاد به‌دست آورد که مربوط به دوره‌ی «مادی - کاسی» بودند. براساس نتایج کاوش‌های انجام‌شده در این تپه، اشکانیان آخرین فرمانروایان این دژ کهن بوده‌اند.

به‌تازگی نیز باستان‌شناسانی مانند «محمدرحیم رنجبران»، «محمدی‌فر» و «مترجم» در این محوطه کاوش کردند که در این کاوش‌ها 29 لایه‌ی باستان‌شناسی شناسایی شدند. این تپه یکی از مهم‌ترین یافته‌های بازمانده از این عصر است و می توان آن را مرکز اصلی بقایای عصر مفرغ دانست.

 

 

 

تخریب شش مغازه‌ی صفوی در بازار همدان

  تخریب شش مغازه‌ی صفوی در بازار همدان

http://www.isna.ir/fa/news/92022114252/تخریب-شش-مغازه-ی-صفوی-در-بازار-همدان

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در استان همدان گفت: شش مغازه متعلق به دوره‌ی صفوی در بافت تاریخی بازار همدان که در آتش‌سوزی در راسته‌ی خرازی‌فروشی‌ها آسیب دیدند، 60 درصد تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساعت 8:30 دقیقه‌ی صبح روز گذشته، راسته‌ی خرازی‌فروش‌ها (نخودبریزها) در بافت تاریخی بازار همدان به‌دلیل جوشکاری توسط یکی از مغازه‌داران این راسته آتش گرفت و بعد از آن‌که کسبه‌ی بازار موفق به خاموش کردن آتش نمی‌شوند با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. آن‌ها بعد از چند دقیقه به محل می‌رسند و پس از پنج ساعت تلاش موفق به خاموش کردن آتش می‌شوند.

حسین زندی - دوست‌دار میراث فرهنگی - درباره‌ی میزان آسیب واردشده به بافت تاریخی بازار همدان به خبرنگار ایسنا گفت: از آنجا که در سیستم برق‌کشی این منطقه از یک کنتور چند انشعاب گرفته شده است، با آغاز آتش‌سوزی از مغازه‌ی اول، چند مغازه‌ی دیگر نیز آتش گرفتند. در این میان، شش مغازه که قدمت آن‌ها به دوره‌ی صفوی می‌رسد و آخرین مرمت در آن‌ها در دوره‌ی قاجار انجام شده است، حدود 60 درصد آسیب دیدند. حتی 20 مغازه‌ی بعدی تا بخشی از بافت این بازار که قدمت آن به دوره‌ی معاصر می‌رسد نیز آسیب‌هایی دیدند؛ ولی متأسفانه اداره‌ی میراث فرهنگی اعلام کرده که در این آتش‌سوزی، هیچ بخشی از بافت تاریخی بازار آسیب ندیده است.

او ادامه داد: در شرایطی که بخشی از راسته‌ی بازار از بین‌ رفته است، آسیب‌ ندیدن این محدوده چه معنایی می‌تواند داشته باشد و انکار این اتفاق هیچ تأثیری بر اصل قضیه ندارد؟

وی با بیان این‌که در زمان آتش‌سوزی تا خاموش شدن آن در آنجا بودم اظهار کرد: برخی کارشناسان اداره‌ی میراث فرهنگی استان همدان معتقدند که سیستم انرژی‌رسانی به این منطقه باید به‌صورت کانالیزه و زیر زمین باشد. در پنج سال گذشته، چهاربار این بافت تاریخی آسیب دیده و تنها دلیل آن، سیم‌های برق کارشده در این محدوده بوده است.

او با اشاره به این‌که سازمان آب و فاضلاب استان همدان لوله‌های آب فشار قوی را برای مهار آتش در این منطقه، بخصوص بخش معاصر بازار گذاشته است بیان کرد: متأسفانه در این لوله‌ها هیچ آبی برای استفاده وجود ندارد، ولی ماهانه پول آن از کسبه منطقه گرفته می‌شود.

وی افزود: بازار همدان یک بافت سنتی دارد که رفت‌وآمد در آن بسیار سخت انجام می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که اگر این آتش‌سوزی در روزی به‌جز جمعه که روز بسیار خلوتی در این منطقه است،‌ اتفاق می‌افتاد علاوه بر آسیبی که بافت تاریخی بازار می‌دید، احتمال زیاد بودن آسیب‌های جانی نیز وجود دارد.

وقوع آتش سوزی در بازار همدان

  گزارش تصویری از : 

آتش سوزی امروز دربازار تاریخی همدان

 

وقوع آتش سوزی در بازار همدان  

عکس :حسین زندی ُایسنا 

جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲  

 

http://isna.ir/fa/imageReport/92022013595/%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86#11

« hemmat khahi (1 of 14)-1.jpg

 

 hemmat khahi (3 of 14)-1.jpg 

hemmat khahi (5 of 14)-1.jpg 

 hemmat khahi (6 of 14)-1.jpg 

 hemmat khahi (10 of 14)-1.jpg 

 hemmat khahi (13 of 14)-1.jpg 

 hemmat khahi (2 of 5).jpg 

 hemmat khahi (4 of 5).jpg 

 

hemmat khahi (5 of 5).jpg 

 hemmat khahi (1 of 4).jpg 

 

hemmat khahi (2 of 4).jpg

بازار تاریخی همدان در آتش سوخت

 

 

http://www.chn.ir/NSite/FullStory

/News/?Id=104724&Serv=3&SGr=22

بازار تاریخی همدان در آتش سوخت

راسته خرازی‌های بازار تاریخی همدان امروز جمعه 20 اردیبهشت طعمه حریق شد. استاندارد نبودن کابل‌های برق و نبود ایمنی‌های لازم در بافت تاریخی از جمله دلایل گسترش این آتش سوزی عنوان شده است. میز‌ان خسارات این آتش سوزی هنوز از سوی مسئولان آتش نشانی اعلام نشده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- امروز صبح جمعه 20 اردیبهشت حدود ساعت 9 صبح راسته خرازی های بازار تاریخی همدان گرفتار آتش سوزی شد. این آتش سوزی تا بخش های ورودی جنوبی پاساژ قدس هم ادامه داشت.

 

به گزارش CHN،  بخش هایی از بازار همدان که امروز طعمه حریق شده است، در فهرست آثار ملی ایران جای دارد و یکی از مهمترین آثار تاریخی همدان به شمار می رود .

 

عسگری، مدیرعامل آتش نشانی همدان، تاریخی بودن بخش های آتش گرفته را تایید کرده و به chn  گفت:« در حال حاضر این آتش سوزی مهار و اقدامات اطفای حریق به بهترین شکل از سوی آتش نشانی انجام شده است.»

 

او عنوان کرد که تا کنون دلیل اصلی این آتش سوزی مشخص نشده است و هنوز نمی توان آمار دقیقی از خسارت ها را اعلام کرد.

 

حسین زندی، دوستدار میراث فرهنگی که امروز شاهد عینی این آتش سوزی بوده است، به chn گفت:« این آتش سوزی از ساعت 9 صبح آغاز شده و گفته می شود دلیل اصلی آن جوش کاری غیر استاندارد در یکی از مغازه ها بوده که به دلیل نبود ایمنی های لازم در بازار گسترش یافته است.»

 

به گفته او، در حال حاضر مسئولان شورای شهر و شهرداری و میراث فرهنگی در اینجا حضور دارند. با این وجود مسئولان شهرداری، سازمان میراث فرهنگی را مقصر برشمرده و مسئولان میراث فرهنگی مسئولان شهرداری را مقصر در این امر می دادند.

 

او بر این باور است که در حال حاضر بافت تاریخی زیر نظر مسقیم شهرداری است ولی تا کنون اقدامی برای ساماندهی کابل های برق و ایجاد ایمنی در بازار از سوی این ارگان انجام نشده است.

 

به گفته زندی، اهالی بازار نیز از حضور نمایندگان شورای شهر تعجب کرده و معترض به این مسئله هستند که چرا تا کنون نمایندگان برای ارزیابی و ساماندهی وضعیت بازار تاریخی همدان نیامده بودند

یکبار دیگر بازاری تاریخی طعمه حریق شد؛

http://www.honarnews.com/vdcfccdt.w6decagiiw.html 

 
صبح امروز بازار تاریخی خرازی‌فروشان همدان در آتش سوخت
یکبار دیگر بازاری تاریخی طعمه حریق شد؛
صبح امروز بازار تاریخی خرازی‌فروشان همدان در آتش سوخت
صبح امروز بازار خرازی فروشان همدان که به راسته‌ی نخود بریزان معروف است به علت اتصالی سیم‌های برق طعمه حریق شد.
  
به گزارش هنرنیوز، طی تماس بازاریان با آتش‌نشانی در ساعت۱۰ : ۹ صبح ، این سازمان ساعت ۱۳: ۹ در محل حادثه حضور پیدا کرد و به اطفا حریق پرداخت. به گفته حسین زندی- فعال میراث فرهنگی- طی این حادثه، هریک از نهاد ‌های دولتی اعم از شهرداری، میراث فرانگی، اداره برق و آتش نشانی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

علیخانی یکی از کارشناسان میراث فرهنگی معتقد است که بازاریان علاقه خاصی به تغییر بافت سنتی این بازار و تبدیل آن به بافت جدید دارند. از سویی معاون توسعه فرهنگی میراث فرهنگی همدان در پاسخ به این پرسش که شهرداری مسوول این حادثه است یا میراث فرهنگی ؟ اظهار می‌کند که وظیفه ما نظارت بر بافت تاریخی است تا دچار تغییر و تخریب نشود. ما سالها با شهرداری جلساتی برگزار کردیم تا این بافت مرمت شود اما آنها این کار را انجام نمی‌دهند. قطعا وقوع یک حادثه اعم از سیل و زلزله تا برق گرفتگی و آتش سوزی تقصیر میراث فرهنگی نیست اما وظیفه شهرداری این است که استانداردسازی‌های لازم را تأمین کند.

او ادامه می‌دهد که میراث فرهنگی حاضر است در اسرع وقت به مرمت بافت تاریخی بازار کمک نماید.

در حالی این سخنان از سوی مسوولان میراث فرهنگی همدان عنوان می‌شود که به گفته زندی بازاریان هم معتقدند مالک این محوطه ( پاساژ قدس) شهرداری است و مقصر این حادثه شهرداری است چرا که این سازمان به عنوان مالک پاساژها هر سال ۲۰ درصد به اجاره بها اضافه می‌کند اما اجازه مرمت نمی‌دهد تا آنجا که برای تغییر یک پنجره یا درب ۵ میلیون از بازاریان دریافت می‌کند. همچنین ۱۵% حدود (۱۴میلیون تومان ) بابت هزینه نقل و انتقال و همچنین مبلغی نیز بابت حق مالکیت دریافت می‌کند اما حتا یک کپسول آتش‌نشانی در مغازه‌ها قرار نمی‌دهد و هیچ‌گونه مرمتی را بر عهده نمی‌گیرد.

به گفته زندی، حمید فرسایی - رییس مجمع امور صنفی – نیز ضمن تایید این سخنان یادآور می‌شود که وظیفه این مجمع آموزش و نظارت است و استحکام بناها برعهده شهرداری و در وهله دوم میراث فرهنگی است. خواسته‌ی بازاریان مرمت است اگر بازار مرمت شود بازاریان هم تمایلی به بافت جدید پیدا نمی‌کنند اما چه کسی به این خواسته‌ها پاسخگو است؟
از سوی دیگر یکی از کارشناسان میراث فرهنگی نیز عنوان می‌کند که در همه جای دنیا تاسیسات زیر بنایی مثل برق در معابر تاریخی از زیر عبور داده می‌شود این درحالی است که در بازار همدان سیم‌های برق معابر به دور بناها پیچیده است که همین امر خطر برق گرفتگی و آتش‌سوزی را بیشتر می‌کند.

همچنین عسگری – رییس اداره کل آتش نشانی همدان - نیز با اشاره به طرح جامع ایمنی شهر همدان که از سال ۸۸ آماده شده است، متذکر می‌شود: «ما با همه مسوولان ذی ربط مخصوصاً شهرداری و اداره میراث فرهنگی همدان نشست‌هایی را برای اجرای این طرح داشتیم که متأسفانه هیچ کدام از مسوولان پیگیر این طرح نشدند و همکاری‌های لازم را انجام نداده‌اند.»
او یادآور می‌شود که جمعه روز تعطیل بازار است. اگر این حادثه در روز دیگری رخ می‌داد با بسته شدن معابر عملا حضور آتش‌نشانی غیرممکن بود.