الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

سفرهای بدون برنامه ریزی با مشوق‌های دولتی

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104133&Serv=2&SGr=24 

 

 

نسخه چاپی

سفرهای بدون برنامه ریزی با مشوق‌های دولتی

انجام سفرهای بدون برنامه ریزی تبدیل به مد جدید نوروز شده‌اند چراکه مشوق‌های دولتی و اختصاص بنزین سفر از یک سو و تعطیلات نوروزی از دیگر سو سبب جمع کردن بارو بونه سفر می‌شود. ولی تا چه اندازه زیرساخت‌های سفر آماده شده و آگاهی‌های لازم به مردم داده‌شده‌است تا چه اندازه گردشگران با برنامه‌ریزی سفر می‌کنند؟

دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ افزون بر بخش خصوصی و برگزارکنندگان تورهای مسافرتی که همواره بنابر رسالت خود، برگسترش گردشگری تلاش و تبلیغ می‌کنند؛ در چند سال گذشته نهادهای دولتی هم علاوه بر تبلیغات رسانه‌ای مشوق هایی در اختیار عده‌ای از شهروندان قرار می‌دهند تا افراد بیشتری برای مسافرت ترغیب شوند.
 
مشوق‌هایی مانند اختصاص بنزین سفر یا حمایت از سفرهای زیارتی در آستانه نوروز شدت می‌گیرد چنانکه 50 لیتر بنزین سفر از امروز 27 اسفند ماه به کارت سوخت مردم اضافه می‌شود. این خبری است که "محمد شریف ملک‌زاده" رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور اعلام کرد. براساس این خبر، طبق موافقت رئیس جمهور از امروز با هماهنگی به عمل آمده با وزیر نفت و ستاد حمل و نقل سوخت کارت سوخت مردم 50 لیتر شارژ می‌شود.
 
البته برخی فعالان حوزه میراث و گردشگری معتقد هستند این فعالیت‌ها نه تنها تاثیر مثبتی در رونق گردشگری ندارد بلکه بیهوده ومخرب نیز هست.
 
"حسین زندی" فعال گردشگری همدان در این خصوص به CHN‌ گفت: «دعوت ازمردم برای سفر کردن درشرایط فعلی، جز تولید زباله، ایجاد ترافیک و افزایش قربانیان رانندگی نتیجه‌ای در برندارد.»
 
او با تاکید بر آنکه پیش از دعوت مردم به سفر، باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های مسافرت را آماده کنیم خاطرنشان کرد: «تنها با اختصاص 50 یا 60 لیتر بنزین نمی‌توان گردشگری را توسعه داد. با این کار گویی شما مهمانی را دعوت می‌کنید، هزینه رفت و آمد را هم می‌پردازید اما اگر جای سکونت و پذیرایی در اختیار مهمان قرار ندهید و مهمان در پارک بخوابد می‌توان گفت گردشگری را رونق داده‌اید؟ تا چه زمانی باید شاهد چادر خواب بودن مسافران نوروزی باشیم یا از مدرسه‌ها به جای مسافر خانه استفاده کنیم؟»
 
این فعال گردشگری معتقد است: «به جرات می‌توان گفت بیشتر کسانی که با 50 لیتر بنزین بار سفر می‌بندند و درفاصله 500 کیلومتری محل سکونتشان چادر می‌زنند، شهر و استان خود را نمی‌شناسند و جاذبه‌های گردشگری آنرا ندیده‌اند. این درحالی است که می‌توان با معرفی جاذبه‌های محل سکونت به شهروندان، تشویق شرکت‌های گردشگری برای برگزاری تورهای یک روزه درون شهری و توسعه تورهای پیاده‌روی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به مرور زمان، وضعیت گردشگری کشور را به سمت بهتر شدن و توسعه سوق داد.»
 
البته مسئله دیگری نیز درخصوص اختصاص بنزین سفر برای رونق گردشگری مطرح می‌شود. آیا همه مردم با خودرو شخصی سفر می‌کنند؟ سهم کسانی که با تور یا وسایل نقلیه عمومی مسافرت می‌کنند از این مشوق‌ها چه مقدار است؟
 
زندی در این خصوص یادآور شد: «تجربه نشان داده، ارائه خدمات در مقصد مفیدتر از در نظر گرفتن چنین تشویق‌هایی است. امکانات نامناسب رفاهی، نبود راهنمای محلی، غیربهداشتی بودن غذاخوری‌های بین راهی، نبود خدمات مناسب در سرویس‌های بهداشتی بین راهی و کمبود نقشه و بروشور در بیشتر مراکز گردشگری همواره از معضلات سفرهای نوروزی بوده و هست. به طور مثال از نیمه دوم سال در بیشتر مراکز و جاذبه‌های گردشگری نقشه و برشور وجود ندارد و متصدیان وعده نوروز را می‌دهند.»
 
این فعال گردشگری با اعتقاد بر آنکه یکی از مهمترین مسائل حوزه گردشگری، آموزش پیش از سفر است تصریح کرد: «آگاهی دادن به گردشگران درخصوص انواع گردشگری می‌تواند بخشی از مشکلات این حوزه را که به گردشگر ارتباط پیدا می‌کند مرتفع کند چراکه بیشتر گردشگران تفاوت بین گردشگر مذهبی و زیارتی را با گردشگر فرهنگی و تاریخی یا تجاری نمی‌دانند. حتا تفاوتی بین طبیعت گردی یا سفر از اماکن تاریخی را نمی‌دانند این درحالی است که هریک از آنها نیازهای خاص خود را می‌طلبد.»
 
به گزارش CHN، می‌توان با بسترسازی مناسب و تفکیک گردشگر و اختصاص خدمات مناسب و تخصصی شدن سفر بیش از اختصاص مشوق‌های لحظه‌ای به توسعه گردشگری کمک کرد. در واقع باید گفت آموزش برنامه ریزی برای سفر بیش از ارائه مشوق‌های دولتی می‌تواند توسعه و رونق گردشگری را به همراه داشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد