الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

برخی مناظر دیدنی همدان ازسوی گردشگران در معرض تخریب هستند

از روزنامه همشهری:سه شنبه 20فروردین 1392شماره5940

 

همشهری از جاذبه های طبیعی استان گزارش می دهد:

همدان؛ آلبومی زیبا از جاذبه های طبیعی

همدان- فاطمه کاظمی- خبرنگار همشهری: بهار موسم همدلی و فصل دگرگونی و انقلاب در طبیعت است و این تحول در فلات ایران همزمان است با آغاز سال خورشیدی و جشن نوروز. تعطیلات نوروز در کشور ما فرصتی برای گشت و گذار و تماشای طبیعت زیبای بهاری به منظور تازه کردن روح و جان و نیز فرصتی برای تحولات درونی افراد و نو کردن اندیشه­ها به شمار می­رود.

این دگرگونی و نو شدن زمین در استان همدان چشم نوازتر از دیگر نقاط است. سرمای زمستان و سفیدی برف جای خود را به شکوفه­ های رنگارنگ می­سپارد و این زیبایی، هر بیننده­ای را مسحور خود می­کند.

علاوه بر آثار تاریخی و جاذبه­های فرهنگی استان، مراکز طبیعی زیبای این استان مسافران را به سوی خویش می­خواند. نوروز امسال نیز هزاران مسافر از این مناطق دیدن کردند. یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی همدان کوهستان­های آن است. پوشش گیاهی متنوع  این نواحی، بیش از 1500 گونه گیاه دارویی را در برمی­گیرد. این کوه­ها همچنین غارهای زیبا و منحصر به فردی را در دل خود جای داده­اند. فراوانی چشمه های جوشان در این کوهستان­ها به اندازه ای است که گفته­اند: «هیچ کس از کوه­های همدان تشنه بازنمی گردد». چرا که در هر چند صد قدم یک چشمه زلال و با صفا جاری است و کوهنوردان و طبیعت دوستان را به دمی آسودن در خنکای خویش فرا می­خوانند.

یک کارشناس محیط زیست درباره لذت صعود به این قله ها گفت: صعود به قله­های این کوه­ها هر یک لذتی دارد. قله­های کرکس اسدآباد، آلما قلاغ، قزل ارسلان، دایم برف، کلاغ لان، تاریک دره، الوند، چهار قله، کلاه قاضی، که هر یک شکوه  و جلال وصف ناشدنی دارد که معرفی هر یک فرصت ویژه ای را می­طلبد.

«حسین زندی» در توضیح درباره معروف ترین قله های همدان گفت: یکی از قله­هایی که هر سال هزاران کوهنورد به آن صعود می­کنند «قله یخچال» است. از آنجا که اولین برف پاییزی این قله را سفیدپوش می کند و برف در این قله دیرتر از سایر کوه­ها ذوب می­شود این قله، یخچال نام گرفته است.

وی افزود: پیش از تولید برق و ظهور یخچال­های خانگی مردم همدان در فصل گرما از برف و یخ این قله استفاده می کردند. مسیر صعود به این قله  از روستای زیبا و خوش آب و هوای دره مراد بیگ به سوی خانه ییلاقی­ها و سپس دره هزار پیچ و پناهگاه ایزدی ادامه می یابد و با پشت سر گذاشتن پناهگاه یخچال که یکی از بهترین پناهگاه­ های کوهنوردی ایران است و نهایتا به بلندترین قله همدان که یخچال نام دارد، می رسد. ارتفاع این قله از سطح دریا  3586 متر است و برای صعود به آن تجهیزات کوهنوردی لازم است. اما کسانی که اهل کوهنوردی نباشند می­توانند از سایر جاذبه­های طبیعی این استان دیدن کنند.

زندی درباره دیگر مکان های طبیعی زیبا در همدان گفت: سراب­های استان همدان؛ مانند سراب گاماسیاب، سراب گیان، فارسبان و ملوسان در شهرستان نهاوند و یا تالاب شیرین­سو در شهرستان کبودرآهنگ که در نوروز امسال از مناطق پربیننده استان بود از مکان های تفریحی به شمار می رود که هم استانی های ما می توانند در فصل بهار از بودن در آن ها لذت ببرند.

روستاهای استان همدان نیز از دیگر مکان های تفریحی آن به شمار می روند. این فعال محیط زیست در این باره گفت: روستاهای گردشگری ملهمدره در شهرستان اسدآباد، گشانی، اشتران، فرسفج در شهرستان تویسرکان و دو روستای سنگی سیمین ابرو و ورکانه از دیگر جاذبه­های استان است که در طول سال مورد بازدید گردشگران است.

در این میان غارهای همدان را نمی­توان نادیده گرفت. غارهای کوه خورزنه که هنوز رازهای نهفته فراوانی از گذشته در خویش دارد، غار سراب، غار سوباشی، غار بیگلجه و در نهایت غار علیصدر بزرگترین و مهمترین غار آبی کشور- که نوروز امسال 140 هزار گردشگر از این غار شگفت انگیز دیدن کرده­اند.

یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست در معرفی این غار گفت: غار علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ در روستای علیصدر و در فاصله 70 کیلومتری غرب (شمال غرب) همدان قرار دارد که در ارتفاعات ساری قیه واقع شده است. کوهنوردان ابتدا در سال 1342  از این غار بازدید کردند و در سال 1346 این غار بازگشایی شد و از سال 1354مورد بازدید عمومی قرار گرفت. هرساله مسیرهای جدیدی از این غار کشف و مورد بازدید قرار می گیرد و علاقه ­مندان زیادی از سراسر جهان از این اثر بی نظیر بازدید می کنند.

«مریم خندان» افزود: از دیگر جاذبه­های استان همدان دشت­ها و دره­های آن است. مانند دشت میشان، تخت نادر، دره حیدره، دیوین، سرکان، شهرستانه، امامزاده کوه و عباس آباد هر یک حال و هوای ویژه­ای دارند. در این میان مناطق حفاظت شده همدان مانند خان­گرمز و لشگر در، مأمن و پناهگاه ده­ها گونه جانوری است که از گزند شکارچیان و دشمنان طبیعت به این نواحی پناه برده اند.

آنچه گفته شد تنها مشتی نمونه خروار است و تنها تعداد اندکی از سرمایه­های ملی و طبیعی این استان است که امید است در حفظ آن برای آیندگان کوشش بیشتری صورت گیرد. چرا که گردشگری طبیعی در کشور با مشکلاتی مواجه است و توجه بیشتری را می­طلبد. انتظار می­رود کاستی­های موجود با همدلی و همراهی طبیعت­گردان و علاقه­مندان این حوزه جبران و برطرف شود.

نبود راهنمای محلی، نامناسب بودن اسکان در برخی مناطق از جمله این کاستی­هایی است که فعالان محیط زیست به آن معترضند. اما مهمترین مسأله، تخریب­های صورت گرفته در این مکان­ها، توسط گردشگران است. به­خصوص تولید و رهاکردن زباله در طبیعت، آسیب رساندن و تخریب به پوشش گیاهی و شکستن شاخه درختان که بیشتر خودنمایی می­کند. امید است خانواده­ها به این مهم توجه بیشتری داشته باشند و در گردشگری طبیعی سفرهای پاک را در نظر داشته باشند.

سفری برای دیدن یکی از زیباترین کاروانسراهای شاه عباس

فرسفج دومین مرکز سفال همدان

سفری برای دیدن یکی از زیباترین کاروانسراهای شاه عباس

همدان را به عنوان شهری تاریخی می‌شناسیم و برای دیدن آثار تاریخی این شهر سر از پای نمی‌شناسیم. اگر گذرتان به همدان افتاد از دیدن کاروانسرای فرسفج که به کاروانسرای شاه عباسی شهرت دارد غافل نمانید چراکه می‌توانید علاوه بر بازدید از این کاروانسرا از محصولاتی همچون حبوبات، غلات ، صیفی جات ومیوه به ویژه گردو ،سیب و انگور ممتاز فرسنج بهره‌مند شوید. 

 

 

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری‌ ـ‌ فرسفج شهری است ازتوابع شهرستان تویسرکان در استان همدان، مرکز بخش قلقل رود که در جنوب غربی استان همدان در مسیر جاده تویسرکان به اسد آباد ، کنگاور قرار گرفته است . ارتفاع آن از سطح دریا 1620 متر است، حدود 300 خانوار جمعیت دارد که تعدادی از آنها ازروستاهای اطراف به این شهر کوچک مهاجرت کرده اند .

 

در گذشته نام فرسفج "پراسپه" بود. پسوند "فر" در فارسی کهن به معنی شکوه است چنانکه در  نام بسیاری از شهرها مانند فراهان ، فرمهین و . . . می‌توان این پسوند را دید. پسوند "فج" و "وج" نیز در نام مکان‌های بسیاری تکرار شده است مانند ساوج که امروزه ساوه تلفظ می شود . فرسفج نیز در بین ساکنان محلی "فرسفه" یا "فرسوه" خوانده می شود .

 

همان طور که از نام آن برمی آید فرسفج از روستاهای تاریخی ایران است اما پژوهشگران بر اساس یافته ها قدمت آن را به دوره صفوی نسبت داده اند . آنچه مسلم است این است که فرسفج در زمان حکومت صفویان رونق بسیار یافته است . به نظر می رسد این رونق ناشی از ثبات حکومت و گسترش بازرگانی بوده است و تاثیر و پیامد آن بر این روستا سه بنای ارزشمندی است که بر جا مانده است .

 

در گذشته اقتصاد فرسفج از راه کشاورزی ، دامپروری ، سفالگری و بازرگانی بوده است . وجود باغات سرسبز زمین مساعد و رودخانه های پرآب همچنین کارگاه های سفالگری واین که فرسفج در مسیر کاروان ها قرار داشت باعث می شد ساکنانش از این طریق کسب و کار کنند اما امروزه کشاورزی و دامپروری اصلی ترین مشاغل شهروندان فرسفج است و کارخانه ها و کارگاه های اطراف این شهر نیز با کشاورزی مرتبط است .

 

محصولات فرسفج حبوبات، غلات ، صیفی جات ومیوه به ویژه گردو ،سیب و انگور ممتاز است تا جایی که پیشنهاد شد پس از بازسازی کاروانسرای شاه عباسی فرسفج جشنواره گردو در این کاروانسرا برگزار شود .

 

مردم فرسفج به زبان لری سخن می گویند که به زبان لری تویسرکان نزدیک است و داستان ها ، متل ها و افسانه های زیبایی را این زبان روایت می کند . اگرچه در اطراف فرسفج مردم برخی روستاها به گویش لکی سخن می گویند و تنها یک روستا به نام حاجی تو به زبان ترکی با لهجه قشقایی صحبت می کنند . گفته می شود ساکنان حاجی تو در دهه های گذشته به این منطقه مهاجرت کرده وساکن شده اند .

 

در کنار فرسفج به دلیل دارا بودن اهمیت تجاری و جغرافیایی که در مسیر کاروان ها قرار داشته است پلی بر روی رود خانه قلقل رود ساخته شده است . جهت پل از شرق به غرب است و به موازات آن پلی جدید احداث شده است .این پل در زمان صفویه به طول 60 متر وعرض 8 متر بنا شده که اخیرا مرمت ودر 21 اردیبهشت 1376 به شماره 1874 در فهرست آثار ملی ثبت شده است . مصالح به کار رفته در ساختمان این پل سنگ ، آجر، ملات ساروج و گچ است .

 

کاروانسرای فرسفج از مجموعه کاروانسراهای ساخته شده در عصر صفوی است که به کاروانسرای شاه عباسی شهرت یافته است . این کاروانسرای کم نظیر سالها استراحتگاه کاروانها ، بازرگانان و زائران بوده است . سبک معماری بنا صفوی است ودر اوایل قرن یازدهم ساخته شده است . این بنا نیز در سال 1376 در فهرست آثار ملی ثبت شده است .

 

کاروانسرای فرسفج حدود 4000 متر مربع مساحت دارد و در سالهای گذشته با هدف ایجاد بازارچه صنایع دستی وگردو مرمت شده است اما تا کنون چنین اتفاقی مشاهده نشده است . اشیا کهن یافته شده در کاروانسرای فرسفج در موزه شهر همدان نگهداری می شود .

 

یکی دیگر از آثار تاریخی فرسفج حمام این شهر است که در زیر خاک مدفون است و هنوز بازسازی نشده است . گفته می شود این حمام نیز از آثاردوره صفوی است و تا اوایل دوره پهلوی دوم مرد استفاده اهالی بوده است .

 

همانطور که اشاره شد فرسفج مرکز تولید سفال منطقه بوده است و آثار کارگاه ها و کوره های سفالگری در کنار کاروانسرا بیست سال پس از تعطیلی همچنان پابرجاست . فرسفج بعد از لالجین دومین مرکز سفال استان همدان به شمار می رود ودر گذشته سفال بدون لعاب فرسفج زبانزد مردم منطقه بوده است .

 

فرسفج علاوه بر مسیر تویسرکان به کنگاور راه دیگری از طرف همدان دارا که مسیر تابستانی جاده گنجنامه است . جاذبه هایی مانند قلعه اشتران و روستاهای زیبای کوهپایه‌ای جنوب الوند در این مسیر قرار دارند .

زوج دوچرخه سوار برای پاسداشت زمین هم رکاب شدند

 http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104233&Serv=2&SGr=24

 

زوج دوچرخه سوار برای پاسداشت زمین هم رکاب شدند

سفر با دوچرخه به منظور پاسداشت زمین و گسترش گردشگری پاک یکی از اهداف زوج دوچرخه سوار همدانی است که از روز گذشته مسیر 800 کیلومتری خود را به سوی آستارا آغاز کردند.

  خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ گردشگری ـ "آرش خزائی" و "ندا گمار" از اعضای گروه دوچرخه سواری و طبیعت­گردی آنا دانا هستند که از سال 1382 هر سال با شعار زیست محیطی، اقدام به دوچرخه­سواری برون شهری می­کنند.

 

امسال نیز در آستانه بهار سال 92، در تاریخ هجدهم فروردین ماه، برنامه خود را از شهر شاهرود به مقصد آستارا، آغاز کردند تا طی 12 روز این برنامه را با هدف پاسداشت زمین اجرا کنند.

 

"آرش خزائی" در این خصوص به CHN گفت: «هدف ما از این سفر، اطلاع­رسانی در خصوص سفرهای پاک است. یک میلیون دوچرخه سوار به اندازۀ یک خودرو تولید آلودگی نمی­کند. سفر با دوچرخه نیز روشی برای گردشگری پاک است. از این رو سفر با دوچرخه و نشان دادن انجام این کار را در زمره کارهای خود قرار دادیم تا گامی در راه گردشگری پاک برداشته باشیم.»

 

این عضو فدراسیون دوچرخه­سواری در پاسخ به این سوال که  بالاترین رکورد این زوج برای رکابزنی چقدر است گفت: «در این سفرها هدف ما رکورد و مسافت نیست و بیشتر آگاهی بخشی در زمینۀ گردشگری پاک را در نظر داریم. اما آخرین سفر ما 1700 کیلومتر بود که با شعار خلیج همیشه  فارس وحفظ محیط زیست در سال 91 انجام دادیم.»

 

خزائی با تاکید بر آنکه رسانه‌های جمعی و تلویزیون از یک سو و شهرداری­ها از دیگر سو می‌توانند در جهت گسترش و همگانی شدن دوچرخه سواری با ورزشکاران همکاری کنند یادآور شد: «ما در طول سفر حتی اگر بتوانیم تنها یک نفر را در زمینۀ پاسداشت زمین  و نریختن زباله با خود همراه کنیم، به هدف خود رسیده ایم و این کار تأثیرگذاری خوبی دارد.»

 

"ندا گمار" نیز در پاسخ به این سوال که برخورد مردم با دوچرخه سواری بانوان چگونه است گفت: «من در اولین سفر نگران جاده­ها و برخورد راننده­ها بودم. اما نه تنها مشکلی پیش نیامد بلکه مراقب ما بودند و به ما کمک هم می­کردند. در داخل شهرها نیز به جز شهرهایی که دوچرخه سواری برای بانوان ممنوع است و خانمها اجازۀ دوچرخه سواری ندارند، هیچ مشکلی نداشتیم. حتا گاهی تشویق هم می­شویم.»

 

به گزارش CHN، این برنامه با 800 کیلومتر مسافت، از تاریخ هجدهم فروردین آغاز  و از مسیرهای شاهرود، جنگل ابر، استان گلستان، علی آباد کتول ادامه خواهد یافت و در نهایت در آستارا پایان می­پذیرد. در این برنامه نهادهای مدنی همدان از این ورزشکاران حمایت می­کنند.

سفرهای بدون برنامه ریزی با مشوق‌های دولتی

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104133&Serv=2&SGr=24 

 

 

نسخه چاپی

سفرهای بدون برنامه ریزی با مشوق‌های دولتی

انجام سفرهای بدون برنامه ریزی تبدیل به مد جدید نوروز شده‌اند چراکه مشوق‌های دولتی و اختصاص بنزین سفر از یک سو و تعطیلات نوروزی از دیگر سو سبب جمع کردن بارو بونه سفر می‌شود. ولی تا چه اندازه زیرساخت‌های سفر آماده شده و آگاهی‌های لازم به مردم داده‌شده‌است تا چه اندازه گردشگران با برنامه‌ریزی سفر می‌کنند؟

دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ افزون بر بخش خصوصی و برگزارکنندگان تورهای مسافرتی که همواره بنابر رسالت خود، برگسترش گردشگری تلاش و تبلیغ می‌کنند؛ در چند سال گذشته نهادهای دولتی هم علاوه بر تبلیغات رسانه‌ای مشوق هایی در اختیار عده‌ای از شهروندان قرار می‌دهند تا افراد بیشتری برای مسافرت ترغیب شوند.
 
مشوق‌هایی مانند اختصاص بنزین سفر یا حمایت از سفرهای زیارتی در آستانه نوروز شدت می‌گیرد چنانکه 50 لیتر بنزین سفر از امروز 27 اسفند ماه به کارت سوخت مردم اضافه می‌شود. این خبری است که "محمد شریف ملک‌زاده" رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور اعلام کرد. براساس این خبر، طبق موافقت رئیس جمهور از امروز با هماهنگی به عمل آمده با وزیر نفت و ستاد حمل و نقل سوخت کارت سوخت مردم 50 لیتر شارژ می‌شود.
 
البته برخی فعالان حوزه میراث و گردشگری معتقد هستند این فعالیت‌ها نه تنها تاثیر مثبتی در رونق گردشگری ندارد بلکه بیهوده ومخرب نیز هست.
 
"حسین زندی" فعال گردشگری همدان در این خصوص به CHN‌ گفت: «دعوت ازمردم برای سفر کردن درشرایط فعلی، جز تولید زباله، ایجاد ترافیک و افزایش قربانیان رانندگی نتیجه‌ای در برندارد.»
 
او با تاکید بر آنکه پیش از دعوت مردم به سفر، باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های مسافرت را آماده کنیم خاطرنشان کرد: «تنها با اختصاص 50 یا 60 لیتر بنزین نمی‌توان گردشگری را توسعه داد. با این کار گویی شما مهمانی را دعوت می‌کنید، هزینه رفت و آمد را هم می‌پردازید اما اگر جای سکونت و پذیرایی در اختیار مهمان قرار ندهید و مهمان در پارک بخوابد می‌توان گفت گردشگری را رونق داده‌اید؟ تا چه زمانی باید شاهد چادر خواب بودن مسافران نوروزی باشیم یا از مدرسه‌ها به جای مسافر خانه استفاده کنیم؟»
 
این فعال گردشگری معتقد است: «به جرات می‌توان گفت بیشتر کسانی که با 50 لیتر بنزین بار سفر می‌بندند و درفاصله 500 کیلومتری محل سکونتشان چادر می‌زنند، شهر و استان خود را نمی‌شناسند و جاذبه‌های گردشگری آنرا ندیده‌اند. این درحالی است که می‌توان با معرفی جاذبه‌های محل سکونت به شهروندان، تشویق شرکت‌های گردشگری برای برگزاری تورهای یک روزه درون شهری و توسعه تورهای پیاده‌روی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به مرور زمان، وضعیت گردشگری کشور را به سمت بهتر شدن و توسعه سوق داد.»
 
البته مسئله دیگری نیز درخصوص اختصاص بنزین سفر برای رونق گردشگری مطرح می‌شود. آیا همه مردم با خودرو شخصی سفر می‌کنند؟ سهم کسانی که با تور یا وسایل نقلیه عمومی مسافرت می‌کنند از این مشوق‌ها چه مقدار است؟
 
زندی در این خصوص یادآور شد: «تجربه نشان داده، ارائه خدمات در مقصد مفیدتر از در نظر گرفتن چنین تشویق‌هایی است. امکانات نامناسب رفاهی، نبود راهنمای محلی، غیربهداشتی بودن غذاخوری‌های بین راهی، نبود خدمات مناسب در سرویس‌های بهداشتی بین راهی و کمبود نقشه و بروشور در بیشتر مراکز گردشگری همواره از معضلات سفرهای نوروزی بوده و هست. به طور مثال از نیمه دوم سال در بیشتر مراکز و جاذبه‌های گردشگری نقشه و برشور وجود ندارد و متصدیان وعده نوروز را می‌دهند.»
 
این فعال گردشگری با اعتقاد بر آنکه یکی از مهمترین مسائل حوزه گردشگری، آموزش پیش از سفر است تصریح کرد: «آگاهی دادن به گردشگران درخصوص انواع گردشگری می‌تواند بخشی از مشکلات این حوزه را که به گردشگر ارتباط پیدا می‌کند مرتفع کند چراکه بیشتر گردشگران تفاوت بین گردشگر مذهبی و زیارتی را با گردشگر فرهنگی و تاریخی یا تجاری نمی‌دانند. حتا تفاوتی بین طبیعت گردی یا سفر از اماکن تاریخی را نمی‌دانند این درحالی است که هریک از آنها نیازهای خاص خود را می‌طلبد.»
 
به گزارش CHN، می‌توان با بسترسازی مناسب و تفکیک گردشگر و اختصاص خدمات مناسب و تخصصی شدن سفر بیش از اختصاص مشوق‌های لحظه‌ای به توسعه گردشگری کمک کرد. در واقع باید گفت آموزش برنامه ریزی برای سفر بیش از ارائه مشوق‌های دولتی می‌تواند توسعه و رونق گردشگری را به همراه داشته باشد.