الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

درختکاری تشکل های زیست محیطی همدان در بیمارستان بعثت

 

 

 

 

درختکاری تشکل های زیست محیطی همدان در بیمارستان بعثت

جمعه گذشته  انجمن های غیر دولتی شهرستان همدان با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان همدان  و مدیزیت بیمارستان بعثت ضلع جنوبی حیاط بیمارستان بعثت را درختکاری کردند.

در این مراسم که ده ها تن از اعضای انجمن های دوستان زمین،سبز پژوهان الوند،هستی سازان الوند،گروه طبیعت گردی آنادانا وبنیاد مهر وتعدادی از کارکنان اداره منابع طبیعی وبیمارستان بعثت حضور داشتند.در زمینی که مدیریت بیمارستان به همین مناسبت در نظر گرفته بود یکصد اصله نهال  کاشته شد.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

   

 

 

 

این برنامه با کاشت یک درخت توسط وحید مهدویان دوچرخه سوار همدانی که برنامه رکاب زنی به جنوب کشور را از اینجا آغاز کرد شروع شد وشرکت کنندگان با امضاء پرده ای که به همین مناسبت تهیه شده بود این دوچرخه سوار را بدرقه کردند.

سپس کاشت درختان با همراهی کودکان ادامه یافت وپس از صحبت های معاونت اداره منابع طبیعی  و اهدا کتاب توسط  انجمن ها به کودکان برنامه به پایان رسید.در پایان نمایندگان تشکل هااز کودکان سرطانی بیمارستان عیادت کردند و با اهدا کتاب آرزوی بهبودی بیماران را داشتند.

 

 

 

 

 

بنا بر طرحی که توسط اعضای تشکلهای دوستان زمین وسبز پژوهان الوند به منابع طبیعی پیشنهاد شده است قرار است زمینی برای کاشت درخت با نام پارک سمن ها (سازمان های مردم نهاد)در اختیار این انجمن ها قرار گیرد تا کودکان وزوج های جوان به نام خود در این پارک اقدام به کاشتن درخت کنند.تا این رسم وسنت پسندیده در جامعه نهادینه شود

حسین زندی

 

مهمترین آثار تاریخی کشور نگهبان و راهنما ندارند

مهمترین آثار تاریخی کشور نگهبان و راهنما ندارند

حفظ و نگهداری بناهای تاریخی از وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور است اگر چه مسئولیت پذیری شهروندان در سایه آموزش را نمی توان نادیده گرفت اما این سازمان در انجام وظیفه خود همواره ضعیف عمل کرده و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است .

 
خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ میراث فرهنگی‌ ـ‌ بازدید از اماکن تاریخی و باستانی از جمله گزینه‌هایی است که معمولا هر گردشگر با ورود به یک شهر یا منطقه در لیست مقاصد سفر خود قرار می‌دهد. این بازدید در صورتی می‌تواند دلنشین و نوید دهنده بازدیدی مجدد باشد که راهنمایی مجرب با اطلاعات دقیق بتواند نیازها و کنجکاوی‌های گردگشر را نسبت به آن جاذبه پاسخ دهد.
 
از دیگر سو سپردن نگهبانی و حفاظت از مجموعه‌ها و آثار و بناها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است با این وجود  شاهد حضور سربازان بدون آموزش کافی در مکان‌های تاریخی و باستانی هستیم.
 
"حسین زندی" فعال حوزه گردشگی و میراث فرهنگی معتقد است: «اگرچه داشتن نگهبان بهتر از نداشتن آن است اما بهره جستن از حضور سربازان در صورتی مفیدتر خواهد بود که سرباز به صورت داوطلبانه و از روی علاقه به این کار گمارده شود . باید آموزش کافی برای آشنایی نگهبانان با ارزش‌های تاریخی فرهنگی نسبت به این آثار اعمال شود و خدمات کافی و امتیازاتی در اختیار این سربازان قرار گیرد.»
 
او با اشاره به آنکه در سال گذشته به موارد زیادی برخورد کرده‌است که نگرانی درخصوص عدم محافظت از آثار باستانی را افزایش می‌دهد به CHN گفت: «در سه روز متوالی به کاروانسرای روستای رسول آباد همدان مراجعه کردم و با در بسته روبه رو شدم . تپه باستانی حسنلو در نقده که مهم ترین مرکز عصرآهن است و قدمت آن به بیش از ده هزار سال می رسد نیز در فصل زمستان راهنما ندارد.»
 
به گفته این فعان میراث و گردشگری، این مهم درخصوص سایر مجموعه‌ها نظیر مجموعه سه گنبد در شهر ارومیه نیز صدق می‌کند چراکه این مجموعه نیز راهنما محلی ندارد و سربازان هم همیشه در محل حضور ندارند. این درحالی است که مجموعه سه گنبد به عنوان موزه سنگ ارومیه دارای آثار قدیمی و مولاژهایی از کتیبه و سنگ نگاره های آذربایجان است. باید توجه کرد نگهبانی که بر اساس علاقه و از روی عشق کارخود را انتخاب کرده باشد محل خدمت را ترک نمی‌کند.
 
به گزارش CHN، از این دست موارد بسیار می‌توان نام برد که جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بدون محافظ و بدون راهنما به حال خود رها شده‌اند. چنین وضعیتی ارائه راهکارهای نوین را می‌طلبد تا سازمان متولی در کنار مردم بتواند از آثار تاریخی و فرهنگی این سرزمین پاسداری کند و به جذب گردشگر بپردازد. گردشگری که یکی از سرمایه‌های اصلی کشور است و باید حقوق آن محترم شمرده شود .
 
زندی معتقد است: «یکی از دلایلی که گردشگران میل کمتری نسبت به رجوع به راهنمایان و دریافت اطلاعات از آنها نشان می‌دهند عدم شایسته سالاری و برخورد نامناسب برخی راهنمایان است این درحالی است که راهنمای آموزش دیده و تحصیل کرده مانند معلم است و می‌تواند به علاقمند کردن گردشگران کمک کند چراکه این روزها راهنمایان گردشگری و فارغ التحصیلان مدیریت جهانگردی ازبیکاری رنج می‌برند.» 

 

اشک های کهرم به سوی دریاچه ارومیه روان شد

پیراهنی از جنس دریا بر تن پیر محیط زیست ایران 
اشک های کهرم به سوی دریاچه ارومیه روان شد
پیراهنی از جنس دریا بر تن پیر محیط زیست ایران
دکتر کهرم خطاب به کسانی که شرایط آب و هوایی را مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه می دانند، گفت: من در سفری که به اروپا رفتم از روی دریاچه ارومیه گذشتم که یکپارچه سفید بود پس از آن به دریاچه وان ترکیه برخورد کردم. همان آبی فیروزه ای که توی ذهن من از دریاچه ارومیه است را داشت پس قبول کنیم دلیل خشکی شرایط آب و هوایی نیست.»
 
 تاریخ : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۹
ششمین جشنواره راهنمایان گردشگری سراسر کشور از تاریخ ۳۰ دی تا دوم بهمن ماه ۱۳۹۱ در استان آذربایجان غربی با حضور ۷۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری، هتلداران، مدرسان و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد.
برگزاری ۱۱ کارگاه توانمندسازی گردشگران به شیوه تسهیلگری، تشکیل کانون سراسری راهنمایان گردشگری ، نشست خبری با حضور بیش از سی خبرنگار، سخنرانی اساتید و مسئولان و تقدیر از بزرگان صنعت گردشگری از جمله برنامه های این جشن بود. پیش از برگزاری جشن به پیشنهاد مسعود شکرنیا و لیلا کشاورز لباسی که نقشه کوچک دریاچه بر آن نقاشی شده بود در اختیار راهنمایان قرار گرفت و ۷۰۰ امضا توسط راهنمایان بر روی آن نقش بست با تکمیل شدن امضاها گویی آب به دریاچه بازگشته و نقش آبی دریا بر روی لباس نمایان شده و امضاها قالب دریاچه را پر کرد.

در مراسم اختتامیه اثر هنری که ۷۰۰ تن در خلق آن مشارکت داشتند به  دکتر اسماعیل کهرم اهدا شد. 
تقدیر از ویموجب برانگیختن احساسات مهمانان شد .کهرم که هنگام پوشیدن این لباس با تشویق ممتد حاضران همراه بود برای دریاچه ارومیه اشک شوق ریخت .

در این مراسم دکتر کهرم خطاب به مردم گفت : "من به آینده امیدوارم من خدمتتان عرض کردم که شما هستید که همه چیز به دست شما درست می شود و دریاچه ارومیه را برمی گردانید به حالت روز اول . من به آینده امیدوارم می دانید چرا؟"
 
کهرم سخنانش را با این بیت ادامه داد: " بی چاره نیستم من در فکر چاره ام / بیچاره
آنکسی است که در فکر چاره نیست". و رو به حاضران گفت:" به خاطر اینکه مردان مملکت ما چنین افرادی هستند و جوانان آن چنین جوانانی و خدمتگزارشان منم... " 

او در بخشی از سخنانش دریاچه ارومیه را با دریاچه وان ترکیه که از شرایط آب و هوایی یکسانی برخوردارند مقایسه کرد و گفت : « ای کسانی که شرایط آب و هوایی را مقصر ( خشک شدن دریاچه ) می دانید من در سفری که به اروپا رفتم از روی دریاچه ارومیه گذشتم که یکپارچه سفید بود پس از آن به دریاچه وان ترکیه برخورد کردم. همان آبی فیروزه ای که توی ذهن من از دریاچه ارومیه است را داشت پس قبول کنیم دلیل خشکی شرایط آب و هوایی نیست.»

وی ادامه داد « دریاچه ارومیه را بچه های خود ارومیه نجات خواهند داد من از چند صد کیلومتر آن طرف تر می آیم اگر چه همه جای ایران سرای من است و همه باید کمک کنیم.»
 
کهرم خطاب به مردم ادامه داد : "این بچه ها زندگی را برمی گردانند به دریاچه ارومیه حس من، قلب من می گوید با تقاضا و خواست شماست که این گوشه پرافتخار از مملکت ما آباد خواهد شد . ارومیه باید برای ۷۵ میلیون ایرانی حالا و ۱۷۵ میلیون ایرانی آینده و نسل های بعد از آن برگردد به حالت طبیعی چون باز هم آب فیروزه ای و پرواز پلیکان های ایرانی را بر فراز آن ببینیم. 

جشن راهنمایان گردشگری هرسال هم زمان با روز جهانی گردشگری در یکی از استان های کشور برگزار می شود.از ویژگی های جشن امسال حضور دومیهمان خارجی در جشن بود خانم میدیچی نقاش استرالیایی همزمان با جشن نمایشگاهی با موضوع صلح جهانی در آذربایجان غربی برگزار کرد.و دکتر مارچلو نتاریانی
تسهیلگر یکی از کارگاه های جشن بود.

حسین زندی
  

استان آذربایجان غربی میزبان جشن راهنمایان گردشگری سال 91

استان آذربایجان غربی میزبان جشن راهنمایان گردشگری سال ۹۱ 

استان آذربایجان غربی میزبان جشن راهنمایان گردشگری سال 91

دوم اسفندماه هرسال را روزجهانی راهنمایان گردشگری نامگذاری کرده اند به همین مناسبت راهنمایان گردشگری ایران نیز مدت شش سال است برای گرامیداشت چنین روزی گردهم می آیند تادر کنار برگزاری جشن به مسائل صنفی خود نیز بپردازند. برنامه امسال با شعار"راهنمای گردشگری،حافظ منابع طبیعی ،حامی انرژی پایدار" آغاز خواهد شد وتوسعه پایدار از اهداف فعالان حوزه گردشگری عنوان شده است.
ششمین جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور که بزرگ ترین اتفاق و همایش تورلیدرهای کشور است امسال در ارومیه برگزار می شود . این جشن با حضور بیش از ششصد تن از راهنمایان گردشگری و سی تن از خبرنگاران این حوزه و یکصد نفر مهمان بین المللی و نمایندگان سازمان اکوهمچنین فعالان عرصه جهانگردی وگردشگری مانند هتلداران از تاریخ 30 بهمن تا دوم اسفند 91 در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه برگزار خواهد شد . برگزاری دوازده کارگاه آموزشی وتوانمندسازی به شیوه تسهیلگری با موضوعات مختلف در زمینه گردشگری ازجمله گردشگری خلاق،دیپلماسی گردشگری،توسعه پایداروگردشگری،وگردشگری جامعه محور توسط 21 تسهیلگرداخلی و سه تسهیلگربین المللی وهمکاری تسهیلگران گروه همیاران توسعه پارس، برگزاری انتخابات صنفی سراسری اصناف استان ها ، نشست خبری و واکاوی وضعیت صنعت گردشگری در کشور از جمله برنامه های این جشن است که در مدت سه روز در مجتمع باری و هتل پارک ارومیه برگزار خواهد شد . مهم ترین مسئله ای که در مورد توجه راهنمایان گردشگری در این جشن است دیدار وارتباط با همکاران و مطرح شدن مسائل صنفی راهنمایان است که سعی خواهند کرد به آن بپردازند هر سال جشن راهنمایان گردشگری تندیس نشان جشن توسط میزبان سال گذشته به میزبان سال جدید واگذار می شود و از راهنمایان و فعالان نمونه کشوری در حوزه گردشگری تجلیل می شود . امسال نیز راهنمایان گردشگری از 25 استان کشور در این جشن حضور خواهند داشت و استان هایی که اقدام به تشکیل انجمن صنفی کرده اند تعدادشان بیش از سال گذشته است.همچنین مهمانانی از کشورهای خارجی در این جشن حضور خواهند داشت .همچنین در روز راهنمایان گردشگری از سایت کانون راهنمایان گردشگری کشور رونمایی خواهد شد.

حسین زندی

http://www.honarnews.com/vdcaemnm.49nyy15kk4.html