الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

عامل تخریب ساختمان متعهد نبودن مهندسان و نداشتن اخلاق حرفه ایست

همایش نقش سازه های فولادی سبک درصنعتی سازی ساختمان در همدان برگزار شد.

عامل تخریب ساختمان متعهد نبودن مهندسان و نداشتن اخلاق حرفه ای مهندسان است

در این همایش یک روزه که با حضور مهندسان، پیمانکاران و معماران در سالن ابن سینای شهرستان همدان برگزار شد سخنرانان به معرفی مصالح نوین پرداختند.

در آستانه ی برگزاری مراسم امیر برجیان مدیر برگزاری با اشاره به اهداف برگزاری همایش گفت: ما دو هدف کلی را در برگزاری چنین همایش هایی دنبال می کنیم اول اینکه به دلیل زلزله خیز بودن کشوربا معرفی مصالح نوین و مستحکم و برجسته کردن محاسن چنین مصالحی در بین مصرف کنندگان می توان به صنعتی شدن مواد و مصالح ساختمان کمک کرد . مدیر شرکت اهورا افزود:ما تلاش داریم تولید کنندگان بزرگ را به شهر همدان دعوت کنیم و سرمایه گذاری استان را تقویت کنیم . استان ما از نظر سرمایه پنهان و ذخیره مالی در بین مردم بسیار قوی است اما متاسفانه صنعت و اقتصاد ضعیفی دارد بنابراین برای تشویق صاحبان سرمایه به سمت تولید و صنعتی شدن استان با نیروی کار مناسب و شرایط مساعد به چنین کاری نیاز داریم.

پس از افتتاح همایش توسط سامری معاون عمرانی استانداری همدان مهندس جلالیان مدیر کل مسکن شهرسازی همدان با ارائه آمار پروژه های مسکن مهر گفت 36هزار808 واحد مسکن مهر در سطح استان در  حال ساخت است که شامل تعاونی، تفاهم نامه سه جانبه و خود مالک است از این تعداد 27هزار در مرحله سفت کاری و 22هزار واحد در مرحله نازک کاری است . جلالیان با اشاره به مطلوب نبودن سرعت پیشرفت مسکن مهر گفت:علت این است که در صنعتی سازی مشکل داریم به خصوص در بخش نازک کاری ساختمان همچنان به صورت سنتی عمل می کنیم او بدون اشاره به دیگر دلایل ناموفق بودن مسکن مهر تنها صنعتی سازی را مشکل این حوزه دانست.

حیاتی مجری برنامه سخنران بعدی را سخنران فنی همایش معرفی کرد .

پیام پیام فر مقاومت در برابر آتش سوزی، ایجاد لرزش در سقف،انسجام تیرچه های تولیدی، حمل و نقل مناسب، قیمت ارزان،سبک بودن سقف ، استفاده از آهن کمتر،استفاده از کارگر غیرمتخصص و در نهایت ارزآوری را از مزیت های این مصالح برشمرد .

دکتر علی خاکی معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کل کشور و عضو تدوین مقررات ملی ساختمان آخرین سخنران همایش با ادای احترام به پرفسورحسابی، مهندس حامی و کسانی که در عرصه مهندسی کشور زحمت کشیده اند گفت: با توجه به بررسی های فریدمن که در حوزه مهارت آزمون ریاضی در60 کشور انجام شده است دلیل عقب افتادگی کشورها در میزان استفاده از منابع طبیعی است .در کشورهایی که منابع طبیعی کمتری دارند وضعیت بهتراست اما در کشورهایی که منابع طبیعی زیادی وجود دارد مانند عربستان و کویت عمدتا از مهارت های ریاضی پایین تری دارا هستند. در نتیجه اتکا به منابع طبیعی مهارت و پیشرفت را در پی ندارد این پیام برای ما مهم است و باید اتکا به منابع طبیعی را کم کنیم نکته دیگر این است که تحقیقی انجام شده که در هر کشور اگر دو امر پشتکار و صداقت و جود داشته باشد پیشرفت هم وجود دارد اگر افراد پشتکار و دقت داشته باشند 50درصد از مردم امریکا جلوترند و اگر صداقت باشد 40درصد نیز جلوترخواهند بود.

دکتر خاکی افزود: چرا در زلزله تبریز 20 هزار خانه تخریب می شود؟ (کشور ما که از نظر تعداد مهندسان نیازمند نیست از نظر دانش فنی، جنبه های تجربی، علمی،اظهارنظر و سواد هم کمبود نداریم ). سوای فرسودگی و بافت قدیمی چه اتفاقی می افتد ؟در کنار اینکه مهندسین باید از تکنولوژی نوین استفاده کنند . یک دلیل اصلی مهم تر نیزوجود دارد مسئله تعهد داشتن است .عامل تخریب ساختمان متعهد نبودن مهندسان و نداشتن اخلاق حرفه ای مهندسان است . که متاسفانه در دهه گذشته فراموش شده است باید حتما نقطه حساس و ضعفی که در کشور است و این ناهنجاری در جامعه نیز وجود دارد برطرف شود.

خاکی در پایان تاکید کرد وظیفه مهندسان تشکر از کارآفرینانی مانند مهندس سبحانی است که به تولید مصالح نوین با استفاده از مصالح بوم آورد هستند.

حسین زندی