الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

بفرمایید" من و تو"

 بفرمایید" من و تو"

حسین زندی

جولان شبکه های تلوزیونی خارج از کشور درغیاب تلوزیون خصوصی داخلی

ورود رسانه های جدید و اینترنتی هم نتوانست تلویزیون را از میدان به در کند و حتی مخاطبان این رسانه ی پر قدرت را کاهش دهد .تلویزیون همچنان فراگیرترین رسانه است و در کنار سایر رسانه های تصویری تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است. در ایران هم رسانه های تصویری از این قاعده مستثنا نبوده است و همواره بر رفتار و ذائقه ی مخاطب تاثیر گذاشته و تغییراتی هم ایجاد کرده است به طور مثال در تاریخ سینمای کشور فیلم هایی مانند قیصر، همسفر، دختری با کفش های کتانی و اخیرا فیلم نارنجی پوش و مستندهای تلویزیونی که محمد علی اینانلو تهیه می کند هر کدام در دوره های خاص به نوبه خود بر پوشش، رفتارفردی واجتماعی ، حتی انتخاب وسیله نقلیه مخاطب تاثیر گذاشته است و فرهنگ عمومی جامعه را دچار دگرگونی کرده اند.

-سال هاست در غیاب بخش خصوصی در زمینه رسانه تصویری درداخل کشور به ویژه تلویزیون ، افراد و گروه هایی اقدام به تاسیس شبکه های تلویزیونی در خارج از کشور کرده اند با اهداف گوناگون :سرگرمی، تجارت ، تبلیغات سیاسی که هیچ یک کارنامه قابل قبولی نداشته اند (بدون در نظر گرفتن تلویزیون هایی که از طرف دولت ها مدیریت می شوند مانند bbc،voaو ...)

بیشتر این شبکه ها توسط مخالفین حکومت ایران اداره می شود و گاهی با هیجانات اجتماعی و سیاسی بروز و ظهور و سپس فروکش می کنند و فراموش می شوند و یا از طریق تبلیغات تجاری مدنی فعالیت می کند و با نوسانات اقتصادی تعطیل می شوند اما در این میان یک شبکه تلویزیونی نزدیک چهار سال به فعالیت خود ادامه داده است. با کمترین تبلیغات تجاری و با مخاطب بیش از بیست میلیون نفر به حیات خود ادامه می دهد" شبکه ای به نام من و تو"

نام این شبکه از عنوان یک ترانه ی قدیمی به خوانندگی فائقه آتشین «گ وگ وش» گرفته شده است .گفته می شود این شبکه وابسته به شبکه های تلوزیونی "مرجان" ؟ است . وبا ده ها خبرنگار، برنامه ساز، دوبلور، مترجم، مجری و ... توانسته به عنوان شبکه ای پرمخاطب و متفاوت عمل کند . اولین و مهم ترین سوال این است که منابع مالی این شبکه از چه راهی تامین می شود یا این شبکه ی تلویزیونی وابسته به چه فرد، نهاد یا دولتی است؟؟

اما فرد نمی تواند بدون چشم داشت هزینه چنین مجموعه ای را تامین کند . هر ماه ده ها هزار دلار اجاره ماهواره ، چهار هزار پوند هزینه جوایز" بفرمایید شام "، ده ها هزار دلار برای اجرای برنامه و مسابقات ، هزینه برنامه سازی و ....مهم تر اینکه هزینه خرید برخی برنامه های مستند، سریال ها و فیلم های سینمایی .

شفافیت لازمه ئ هر رسانه حرفه ایست ومیتواند در جذب ورضایت مخاطب موثر باشد.واگر گردانندگان این شبکه درمقابل این سوال سکوت نمی کردند وشبکه از شفافیت مالی بر خوردار می بود مخاطب با رغبت وگرایش بیشتری جذب می شد.

باید توجه داشت  «من و تو» تنها شبکه فارسی زبان غیر دولتی است که بدون اجازه صاحب اثر، اثری را پخش نمی کند .چنین هزینه هایی به نظر میرسد از طرف دولت یا دولت هایی باید تامین شود مانند اتحادیه اروپا . و از آنجا که این شبکه بر خلاف سایر تلویزیون ها به دنبال هیجان های زودگذر نیست به نظر میرسد اهداف بلند مدتی را دنبال می کند.

اما در اینجا به یک برنامه خاص و یک مسابقه به نام «بفرمایید شام » می پردازم که همانطورکه اشاره شد،حتا امتیاز این برنامه نیز توسط شبکه از تلوزیون "آی تی وی" itvهر هفته چهار شب از شنبه تا سه شنبه ، با حضور چهار شرکت کننده (آشپزغیر حرفه ای)از ساعت 10 تا 11 شب پخش می شود . هر شب یک نفر آشپزی می کند و سه نفر شرکت کننده امتیازی بین یک تا ده به فرد میزبان می دهند و در شب چهارم هرکس امتیاز بیشتری بین یک تا سی کسب کند برنده می شود و هزار پوند از تلویزیون من و تو دریافت می کند مسلما این مسابقه در راستای اهداف و سیاست های کلی شبکه است و مسائلی را دنبال می کند : عادی شدن روابط و تغییر در هنجارها و رفتارهای مخاطبین ، تغییر در رفتارهای عرفی و مذهبی جامعه ایران ، دست دادن زن و مرد ، مشروب خوردن سر سفره ،آوردن چند نوع غذا در یک وعده غذایی و مصرف گرایی از چاشنی های این برنامه است . بی آنکه خاستگاه طبقاتی افراد همسان باشد و از جایگاه اجتماعی برابری برخوردار باشند . سعی در همسو کردن افراد دارد و به دنبال شکل گیری یک طبقه متوسط تحت تاثیر ارزش های غیر ایرانی است . به طور مثال نوع گفتار، رفتار تصنعی و ساختگی مانند ادا درآوردن و تلفظ واژه های فارسی با لهجه انگلیسی ، استفاده از واژه های بیگانه و گفتار شرکت کنندگان که یک نوع تازه به دوران رسیدگی را نشان می دهد .

غالبا بیش تر شرکت کنندگان افراد سطحی هستند در نتیجه سطحی شدن مخاطبان را ترغیب می کنند.

یکی دیگر از مسائل رفتاری شرکت کنندگان هنگام امتیاز دادن بروز می کند که گاه با شیطنت و گاه با بدذاتی همراه است و نشان می دهد به خاطر پول چه اعمالی از افراد سر  می زند .

-تکرار مداوم از جذابیت های این برنامه کاسته است و جذاب ترین بخش آن صدای پشت دوربین است که با نقد گزنده و طنز رفتار شرکت کنندگان را زیر نظر دارد.

اگر این مسابقه معیاری برای آشپزی ایرانیان قرار گیرد به نظر می رسد مردم ما آشپزهای خوبی نیستند چون شرکت کنندگان جز ایراد گرفتن کاری ندارند .

-ظاهرا گردانندگان تلویزیون، هر نهاد و یا هر دولتی که باشند عجله ای برای تاثیرگذاری آن ندارند و تاثیر بلند مدت را دنبال می کنند اگرچه تاثیر کوتاه مدت هم دارد.

-اما اقبال به چنین برنامه هایی نشان میدهد مردم در داخل کشور گرایش شدیدی به مصرف گرایی دارند همچنین سلیقه های جدیدی در انتخاب رسانه به وجود آمده است و نیاز به رسانه های خصوصی در ژانرها و موضوع های مختلف بیش از پیش در کشور احساس می شود بنابراین اگرگشایشی در زمینه خصوصی سازی فرهنگی و ایجاد تلوزیون های خصوصی صورت نگیرد صداوسیما روزبه روز مخاطب ایرانی خود راازدست خواهد داد.

نظرات 1 + ارسال نظر
گروه یاران دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 15:22 http://gkyaran.blogfa.com

آذر 76 یادآور حادثه تلخ منطقه کلاغ لانه و جان باختن سه تن از کوهنوردان گروه کوهنوردی یاران می باشد.

جمعه 1/10/1391 ساعت 7 صبح در میدان گنجنامه گرد هم می آئیم تا به یاد آن عزیزان و دیگر جان باختگان کوهستان رهسپار قله الوند شویم و برای شادی روحشان آوازهای قدیمی سر دهیم.
منتظر حضور شما تا دیگر بار انسجام انسان را به رخ طبیعت بکشیم.

روابط عمومی گروه کوهنوردی یاران

یادشان گرامی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد