الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

گزارشی از عملکرد سازمان های مردم نهاد در مناطق زلزله زدهَ

گزارشی از عملکرد سازمان های مردم نهاد در مناطق زلزله زدهَ

حسین زندی 

با ورود اولین کاروان کمک های غیر نقدی ارسالی از سوی نهادهای مدنی استان های تهران، همدان،مرکزی، البرز و زنجان به منطقه، صبح روز جمعه کمپین امدادی سازمان های مردم نهاد در بخش ورزقان تشکیل شده و آغاز به کار کرد.این کمپین با امکاناتی نظیر انبار، تیم پزشکی و روانپزشکی ، با کمک های غیر نقدی مانند مواد غذایی ،بهداشتی و دارویی اقدام به امداد رسانی کرد . 

همکاری این کمپین با سازمان های غیر دولتی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل در زمینه عمرانی از جمله نصب توالت های صحرایی ،تهیه تانکر آب و... ادامه دارد. 

 

نهاد های مدنی استان های یزد، کرمانشاه و اصفهان روز شنبه و یکشنبه به این کمپین پیوستند.  روان­ همچنین شناسان و روان­پزشکان همراه این گروه هم اکنون در روستاها مشغول ارائه خدمات هستند. 

اقدام بعدی این کمپین ایجاد ستاد بازسازی غیردولتی خواهد بود. تلاش های اولیه در این زمینه صورت گرفته است و نخستین نشست این گروه هفته آینده در تهران تشکیل برگزار خواهد شد. 

بابک مغازه ای ؛دبیرانجمن ایرانشناسی کهن دژ و مسئول هماهنگی کمپین، از همۀ انجمن ها ،گروه ها ،افراد متخصص و علاقمند در زمینه های زمین شناسی ، نقشه برداری ، عمران و معماریدرخواست کرد برای بازسازی منطقه به این کمپین بپیوندند 

 

 

مغازه ای همچنین نیاز عمدۀ مردم را کمک های نقدی خواند و مهمترین مسئله را آرامش روانی آسیب دیدگان و بازسازی منطقه عنوان کرد. و از مردم درخواست کرد به جای کمک های غیر نقدی و حضور در منطقه کمک های نقدی خود را به حساب های اعلام شده توسط سازمان های مردم نهاد واریز کنند. وی همچنین از روانشناسان خواست برای تقویت روحیه زلزله زدگان با هماهنگی به منطقه اعزام شوند.  

 

علاقمندان به همکاری می توانند بابابک مغازه ای؛ مسئول هماهنگی سازمان های غیر دولتی با شمارۀ 09188126025  تماس بگیرند. 

 

گزارش تصویری از محمدرضاسمندر

 

پاکسازی کوهستان

حسین زندی 

 گروه "دوستان زمین"جمعی از خانواده های علاقمند به محیط زیست در همدان هستند که به صورت خودجوش گرد هم آمده اند تا به پاسداشت زمین واحترام به طبیعت ،نگاه مهربانتری به محیط زیست داشته باشندوهر دوهفته یکبار درکنار لذت بردن از طبیعت محل زندگیشان ، باهرآنچه چشم انداز این موهبت طبیعی را تخریب می کند وزمین را آزار می دهد در حد توان مبارزه کنند .و همراه با جمع آوری زباله از رودها وکوهها ،با گفتگودر رابطه با عواقب آلودگی های زیست محیطی در زندگی وآموزش کودکان ومدیریت پسماندها دین خود را به زمین اداکنند. دربرنامه پاکسازی روز جمعه سی ام تیر ماه نیزطبق روال هفته های پیشین خانواده" دوستان زمین" گوشه ای از کوهستان زیبای الوند را پاکسازی کردند . در طول مسیر دکتر سهرابی با جمعی از َهمشهریان درمورد آلودگی های آب ها به خصوص رودخانه هایی که در مسیر اسکان عشایر قرار دارد صحبت کرد و از سقط جنین احشام در مسیر رودخانه ها و تب مالت و انواع بیماری های مشترک در بین انسان و دام گفت و همچنین محمد غلامی و مریم خندان با عشایری که در کوهستان الوند زندگی می کنند در مورد آثار زباله ها و مسائل بهداشتی کودکان گفتگو کردند . اردشیر ثریایی نیزبه ادامه این برنامه تا فصل سرما همانند سال های گذشته اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد همه خانواده های ایرانی با تشکیل چنین گروه هایی به محیط زیست خود اهمیت بدهند تا روزی که یاد بگیریم زباله ای در طبیعت نیندازیم وزمینی پاک داشته باشیم. اتفاق جالبی که در هفته های اخیر افتاده این است که در حین پاکسازی خانواده ها و افرادی که در طبیعت حضور دارند با گروه همراه می شوند وبه نظر می رسد اقبال عمومی به مسائل زیست محیطی بیشتر شده است ومردم از دست این همه زباله خسته شده اند.واگر مدیریت درستی از سوی ادارات دولتی مانند شهرداری ها وسازمان محیط زیست در این زمینه صورت گیرد ،همچنین با تقویت نهادهای مدنی فعال در این زمینه می توان شهروندان را در پاکیزگی محیط زیست سهیم کرد واز هدر رفت سرمایه عظیمی پیشگیری کرد. این برنامه هر دوهفته یک بار روز جمعه در یکی از مناطق طبیعی اطراف شهر همدان اجرا می شود.َ عکس: محمد رضا سمندر