الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

صعود به قله یخچال همدان با کوله باری از کتاب

صعود به قله یخچال همدان با کوله باری از کتاب

حسین زندی

-جمعه گذشته نمایندگان گروههای کوهنوردی استان همدان ، هیات کوهنوردی شهرستان همدان،کمیته کوهنوردی ایران شناسی کهن دژ وصعود قلم با کوله باری از کتاب به ارتفاع 3400متری کوه یخچال همدان صعود کردند و «کتابخانه کوهستان»اولین کتابخانه کوهستانی کشور را افتتاح کردند.

--این صعود در پی فراخوانی که برای ایجاد کتابخانه پناهگاه قله یخچال منتشر شده بود اتفاق افتاد و کوهنوردان تعدادی از کتابهای اهدایی را به محل پناهگاه یخچال انتقال دادند در حضورپیشکسوت های کوهنوردی استان و ده ها تن از کوهنوردان  از شهرهای همدان ،بروجرد وملایر راه اندازی کردند.

-انتخاب این محل به عنوان نخستین کتابخانه کوهستانی  به دلیل زیبایی ،تمیزی وفعالیت های فرهنگی مسئول این پناهگاه بوده است. اما از آنجا که سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است از هر امکان برای آشتی دادن مردم با کتاب باید استفاده کرد که این کار هم می تواند گامی در این مسیر باشد.

-به دلیل تخریب هایی که در محیط زیست کشور به ویژه فضای کوهستانهای ایران صورت گرفته است برنامه پیشنهاد اولیه ما این بود که یک کتابخانه تخصصی محیط زیست درکوه  ایجاد شود تا با این محیط همخوانی داشته باشد اما پس از ماهها  متوجه شدیم که  وضعیت محیط زیست آنقدر فاجعه بار است که حتی به مقوله کتاب در این زمینه هم سرایت کرد و در کمتر کتاب فروشی،کتابخانه وخانه ای در این مورد کتاب یافت میشود .در نهایت به همه موضوعات رضایت داده شد.

-اما در طول جمع آوری کتاب ها که بیشتر از طریق اهداء توسط علاقه مندان  صورت گرفت نکات مثبتی اتفاق افتاد.از جمله این که برخی دوستان  کتاب هارا به نام کودکان خود اهداء کردند.تاهم در جهت آشنایی و تشویق کودکان وایجاد انگیزه در آینده مؤثر باشند ونیز برای جلب همیاری های دیگر افراد جامعه در امور فرهنگی کمک کرد ه باشند.

-دیگر اینکه این همکاری ها نشان داد روحیه کار جمعی در کشور میان مردم وجود دارد و اگر مسئله اعتماد در میان باشد از این گونه کارها استقبال میکنند.واز آنجاکه کوهنوردی از ورزش هایی است که با اخلاق وهمگرایی همراه است که میتواند در موارد دیگر نیز مردم را با کار گروهی در امور خیریه و فرهنگی ترغیب کند .

-در نهایت راه  اندازی این کتاب خانه میتواند سرآغازی باشد برای ایجاد کتابخانه در تمام پناهگاههای کوههای ایران.