الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

الوند نوشت وبلاگی برای همدان شناسی

اجتماعی - فرهنگی - ادبی

ششمین گردهمایی سراسری صعود قلم در همدان بر گزار شد

ششمین گردهمایی سراسری صعود قلم در همدان بر گزار شد

 

                         حسین زندی

 

این  همایش از سوی وبلاگ نویسان کوهنورد به صورت خود جوش از طریق فراخوان اینترنتی مدت شش سال است که در شهر های مختلف برگزار می شود و این بار قرعه به نام همدان افتاد.

 در این برنامه بیش از صدو بیست نفر از کوه نویسان و جمعی از فعالین و پیشکسوتان کوهنوردی ایران از شهر های تهران، اصفهان،همدان، کاشمر، سنندج، مهاباد، تبریز، زنجان، اردبیل، سنقر، سقز، بیرجند،مشهد ، کرمان و... شرکت داشتند، که از بزرگترین گردهمایی های کوهنوردان به شمار می رود.

همایش صعود قلم در دو روز با برنامه های متنوع اجرا گردید. مراسم صبح روز پنجشنبه در تالار شهرداری همدان با سخنرانی میزبان (فواد رضاپور) آغاز شد، وی به معرفی و بیان ویژگی های کوه الوند در چهار بخش پرداخت وبه مقدس بودن این کوه در میان بومیان منطقه  اشاره کردکه همه ساله مراسمی با نام" شاه الوند " برگزار می کردند. سپس بابک رضاپور استاد دانشگاه و پژوهشگر  از ارتباطات و نقش امروزین آن سخن گفت  و به وبلاگ نویسان توصیه کرد از خود سانسوری بپرهیزند و در مقابل آسیب هایی که به طبیعت و کوهستان می رسد با جسارت موضع گیری کنند. وی از جمله به سنگی که از الوند استخراج می شود اشاره کرد و گفت : "حتی در عربستان از سنگ گرانیت مصنوعی استفاده می شود اما ما کوهستان را تخریب می کنیم تا جدول خیابان ها را بسازیم." ایشان همچنین از واردات تله کابین های دست دوم و غیراستاندارد و بریدن درختان و از بین بردن جنگل ها انتقاد کرد. رضاپور به وبلاگ نویسان پیشنهاد کرد بیشتر به آسیب ها و معظلات بپردازند.

پیش از تجلیل از پیشکسوتان کوهنوردی همدان، جهت انتخاب هیاتی  برای هماهنگی کوه نویسان  رای گیری انجام شد و پنج نفر از کاندیداها انتخاب شدند.

برنامه ی صعود بعد از ظهر پنج شنبه از مسیر روستای دره مراد بیگ به سوی یخچال آغاز شد. قله یخچال در جبهه ی جنوب غربی الوند با ارتفاع 3580متری از سطح دریا قرار دارد و از زیبایی های منحصر به فردی برخوردار است.

شرکت کنندگان پس از حدود چهار ساعت کوه پیمایی شب را در پناهگاه یخچال گذرانده و جمعه با طلوع خورشید به سمت قله حرکت کردند ، صعود اصلی با حضور صمیمی کوهنوردان از جمله کم سال ترین کوه نویس (شیدا آفرین زاد) و مسن ترین کوهنورد آغاز شد و پس از برافراشتن پرچم و سرور " ای ایران" راهی کوه تخت رستم شدند.در این برنامه بزرگانی چون کیومرث بابازاده، مقدم، اکبر چلوییان و نمایندگان انجمن کوهنوردان ایران ،کمیته ی روابط فدراسیون کوهنوردی و دیده بان کوهستان حضور داشتند ومباحثی چون بهداشت کوهستان،نقش وبلاگ نویسی به عنوان رسانه و نقد جدی به تخریب های صورت گرفته از جمله تخریب و جاده سازی جبهه ی جنوبی کوه کرکس اسدآباد که متاسفانه توسط تربیت بدنی صورت گرفته  مطرح شد.در پایان برنامه ی نمادین جمع آوری زباله از کوهستان انجام گرفت و پس از ارائه ی حکم صعود از سوی هیات کوهنوردی به شرکت کنندگان، کوه نویسان خاطره ی خوشی از یخچال ، تخت رستم و کوچه باغ های زیبای دره مراد بیگ ثبت کردند.